Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Malmen den 29 augusti 1976

Publicerad 2010-08-29 05:39:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Jag tror många av oss minns. Jag gör. Jag gör det skapligt rejält till och med. Jag snackar om flygdagen på Malmen den 29 augusti 1976 - Flygvapnet fyllde 50 år.




Jag var åtta år. Dagen till ära var jag snorig och förkyld. Ska jag vara ärlig minns jag inte ett dugg av det. Antagligen något som morsan ojade sig över när farsan och jag lastade in oss i grönapan och styrde norröver. Det är hon som kommer ihåg det, inte jag. Själv har jag en massa andra intryck...

Lite klickbara bilder, dessa kommer från Åke. 



Myndigheten flygvapenmuseum fick en slags kickstart, bildades efter flygvapnets 50-årsfirande och inrättades officiellt den 1 januari 1977. Sedan tog det ytterligare sju år innan man kunde inviga muséet.



Flera gånger har tänkt på vad denna augustidsöndag 1976 antagligen gjorde med mig. Visst hade jag ett embryo av flygintresse, inget snack om det, men efter flygdagen på Malmen slog det över totalt. Det var inget intresse längre, det blev en slags passion. Och så är väl det fortfarande...



Den 29 augusti 1976 var alltså en söndag. Detta är även fallet 2010, 34 år senare. Och det har jag tänkt fira med att se på lite flyguppvisning...

Bilder från årets flygdag på Malmen finns att se i inlägget ESCF 100613.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-08-29 07:29:20



Va? Har Flygvapenmuseum haft en Sk 15? Har även hört rykten om en Sk 11 och en Firefly, men det är säkert lögn det med!



Så det var du som var den där snoriga lilla ungen som sprang i vägen när man skulle plåta flygplanen! :-)



Mitt starkaste minne från den här flygdagen är den lilla klicken SFFare som fick bo natten innan, typ SFF möte, inne på F 3 och släpptes ut på fältet tidigt på morgonen innan flygdagen officiellt öppnade. Helt molnfritt, lätt morgondimma först och knappt en människa där förutom oss! Och där stod alla flygplanen som man tidigare bara sett i Ryd-hangaren, de flesta då nedmonterade, nu i gräset och på plattan . Ett fototillfälle som aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig kommer att återkomma, tyvärr!



Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2010-08-29 20:02:39

Även jag var där som en glad 13-åring.

Att se de gamla flygplanen utställda i dagsljus var helt klart stort och jag minns hela flygdagen som mycket imponerande.

Eftersom jag inte ägde en egen kamera vid tidpunkten så stördes jag inte av snorungen ett dugg :)

Postat av: F

Publicerad 2010-08-30 07:43:03

Att vara den där jobbiga snorungen i dessa sammanhang är väl lite av mitt öde. Ska bara tjacka nya träskor ;)

Postat av: josephzohn

Publicerad 2010-08-30 07:44:48

Vintage Poster - http://4.bp.blogspot.com/_DEm5tlqxC3w/TGejPFjiAaI/AAAAAAAAQNs/IDfTct-whGs/s1600/pignouf-vintageposter-gnome.bmp

Postat av: Henrik Bergman

Publicerad 2010-08-30 14:12:17

Hmmm!



Jag ser att ditt armbandsur har bytt plats :-/

Jämför bilderna där snorungen står framför J 29 och AJ 37.

För övrigt var det kul att träffa dig och Nils igen, mere på Säve Airshow.



/Henrik Bergman

Postat av: Dykarn

Publicerad 2010-09-01 10:26:00

Kul att vi har träffats utan att veta om det....

En klart minnesvärd dag.

Flyga med i C172(tror det var FBE eller FBD) för första gången,

Se Tunnan för "sista" flygningen,not

Se Kjellis (Arne Kjellström) "sno" ett flygplan för sista gången

Se Team 60 för första gången

Alla flygplan ute i det fria osv osv

Tack pappa,efter denna dag blev drömmarna annorlunda.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela