ESGB 650522

Här kommer två bilder på två Douglas DC-3 tillhörande flygbolaget Torair - de är tagna samma dag, den 22 maj 1965 av Lars E Lundin. Plats: Göteborg-Torslanda (ESGB).
Bägge flygplanen ägs av "Stygge-Stigge" och kommer tidigare ifrån det hösten 1964 konkursade flygbolaget Loadair, ägt av Göte Rosén. Bakom smeknamnet Stygge Stigge finner vi Stig Hedlund, en göteborgsföretagare i pappersbranschen som (som i omvänd ordning) privat tidigare ägt en Beech Bonanza, en Piper Tri-Pacer och en Cessna 140.
Namnet Torair är väl direkt kopplat till hemmabasen Torslanda. Ovan ser vi SE-BSN som i grund och botten är en Douglas C-53 Skytrooper tillverkad 1942 som i tur och ordning gjort tjänst hos USAAF som 42-68711, norska flygvapnet som 268711/"P" och DNL som LN-IAI "Nordis", senare omregistrerad till LN-IKI och döpt till "Einar Viking" hos SAS. Överförd till ABA/SAS i slutet av 1954 och registrerad SE-BSN. 1957 till Airtaco/Linjeflyg och 1962 till Transair Sweden. Våren 1964 uthyrd till Loadair Sweden och i november samma år överförd till Torair (Transair Sweden fortfarande ägare). SE-BSN kom att göra Torairs sista flygning den 24 augusti 1966 och veckan därpå gick Torair i konkurs. Flygplanet avregistrerades den 21 oktober 1966 efter försäljning till danska Faroe Airways.
Förutom dessa två DC-3 kom Torair operera med tre stycken av Transairs övertaliga Curtiss C-46. Om det berättades det bland annat om i det förra inlägget.
Den undre bilden visar SE-CFT, en Douglas DC-3D som rulllade av tillverkningsbandet i början av 1946 som NC34966. Flygplanet levererades till DDL i mars och blev OY-DCO, senare till SAS med namnet "Tor Viking" och "Orm Viking". Hösten 1957 såld till Sverige som SE-CFT, inregisterad den 18 november med Dagens Nyheter AB som ägare och innehavare Linjeflyg AB, Bromma. Använd i Kongo 1961.
Till Loadair i september 1963, ägarskapet överfört till Hedlunds Pappersindustri AB, Göteborg, i februari 1964, fortsatt opererad av Loadair intill konkursen. Därefter ny innehavare den 26 oktober 1964; Torair, Göteborg.
Avregistrerad som såld till Danmark den 25 april 1966 och blev då OY-DNC hos Faroe Airways. Ska snart titta vidare på främst just denna DC-3:a i ett kommande inlägg. Pass på!
Bägge flygplanen ägs av "Stygge-Stigge" och kommer tidigare ifrån det hösten 1964 konkursade flygbolaget Loadair, ägt av Göte Rosén. Bakom smeknamnet Stygge Stigge finner vi Stig Hedlund, en göteborgsföretagare i pappersbranschen som (som i omvänd ordning) privat tidigare ägt en Beech Bonanza, en Piper Tri-Pacer och en Cessna 140.
Namnet Torair är väl direkt kopplat till hemmabasen Torslanda. Ovan ser vi SE-BSN som i grund och botten är en Douglas C-53 Skytrooper tillverkad 1942 som i tur och ordning gjort tjänst hos USAAF som 42-68711, norska flygvapnet som 268711/"P" och DNL som LN-IAI "Nordis", senare omregistrerad till LN-IKI och döpt till "Einar Viking" hos SAS. Överförd till ABA/SAS i slutet av 1954 och registrerad SE-BSN. 1957 till Airtaco/Linjeflyg och 1962 till Transair Sweden. Våren 1964 uthyrd till Loadair Sweden och i november samma år överförd till Torair (Transair Sweden fortfarande ägare). SE-BSN kom att göra Torairs sista flygning den 24 augusti 1966 och veckan därpå gick Torair i konkurs. Flygplanet avregistrerades den 21 oktober 1966 efter försäljning till danska Faroe Airways.
Förutom dessa två DC-3 kom Torair operera med tre stycken av Transairs övertaliga Curtiss C-46. Om det berättades det bland annat om i det förra inlägget.
Den undre bilden visar SE-CFT, en Douglas DC-3D som rulllade av tillverkningsbandet i början av 1946 som NC34966. Flygplanet levererades till DDL i mars och blev OY-DCO, senare till SAS med namnet "Tor Viking" och "Orm Viking". Hösten 1957 såld till Sverige som SE-CFT, inregisterad den 18 november med Dagens Nyheter AB som ägare och innehavare Linjeflyg AB, Bromma. Använd i Kongo 1961.
Till Loadair i september 1963, ägarskapet överfört till Hedlunds Pappersindustri AB, Göteborg, i februari 1964, fortsatt opererad av Loadair intill konkursen. Därefter ny innehavare den 26 oktober 1964; Torair, Göteborg.
Avregistrerad som såld till Danmark den 25 april 1966 och blev då OY-DNC hos Faroe Airways. Ska snart titta vidare på främst just denna DC-3:a i ett kommande inlägg. Pass på!
