Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Fairline of Sweden - eller är det snarare Fairline of Denmark?

Publicerad 2020-03-09 09:40:00 i DC-3, Flygföretagande, Propulärkultur,

När jag satte ihop det tidigare inlägget om svenska Curtissar som hamnade hos WIGMO i Kongo, kom jag att notera en sak med bäring på flygbolaget Fairline, fast rörande DC-3. Se även förresten ESGB 650525. Denna gång koncentrerar jag mig på DC-3...

 
Plockar ett citat från en fin dansk historieskrivning om Faroe Airways:

Denne stigningstakt gav anledning til optimisme i Faroe Airways og man besluttede sig for at udvide flåden med endnu en DC-3, som blev købt hos Torair i Gøteborg. Den blev leveret den 26.4.1966 og blev indregistreret OY-DNC cn 42962 en DC-3D bygget i 1946 tidligere registreret SE-CFT, OY-DCO og NC34966. Faroe Airways oprettede også egen teknisk organisation, som fik til huse i hangar 141 i Kastrup syd. Hangaren blev benyttet i fællesskab med Business Jet Flight Center.

Bolaget hade tre stycken DC-3. Den första kom från Linjeflyg 1965 och de två senare från Torair året därpå. Dessa två DC-3 hade för övrigt också varit "grundbulten" i uppstartandet av Torair och kom då från Loadair, som gått i konkurs i september 1964. Och många konkurser kommer det nu bli i detta inlägg...

Det intressanta är det inte står Faroe Airways - i "Transair-typsnittet" - på OY-DNC. Det står nämligen Fairline! På de bägge andra, OY-DMN och OY-DNP, står det Faroe Airways.
OY-DMN@Gatwick-UK 27May67

Varför är det så? Och Fairline? Det fanns ju - som sagt - ett svenskt kortlivat flygbolag som hette så just vid denna tid.
 
För att sätta det i perspektiv: Den sista augusti 1966 gick Torair i konkurs och de tre Curtiss C-46 som opereras av bolaget överförs till nybildade Fairline Ltd AB, som har Bulltofta som bas. Torairs VD Ture Hultman blev nu VD för Fairline. Mycket av, så att säga, inkråmet i Torair är en förutsättning för Fairline. Men C-46:orna ägs av Transair Sweden, så även egentligen en DC-3, SE-BSN.

Dock kom bara SE-CFA och SE-CFD i tjänst hos Fairline, men redan den 3 april 1967 försattes även detta bolag i konkurs. Intressant i sammanhanget är att exportluftvärdighet till Danmark utfärdades för SE-CFA och SE-CFD den 18 november 1966. Men dessa kom alltså inte att utnyttjas...
Om Fairline-folket hade varit lite på hugget så kunde de stämt Facebook för varumärkesintrång. Just sayin'...

Men vi backar bandet lite och återgår till DC-3:orna. Som redan tidigare berättat sålde Torair SE-CFT redan i april 1966, alltså innan sin konkurs. SE-BSN kom att göra Torairs sista flygning den 24 augusti 1966 och veckan därpå går man i KK. Två månader senare inregistreras flygplanet som OY-DNP. Ägare i Danmark i bägge fallen är Danish Aero Lease A/S, Köpenhamn, och Faroe Airways står som innehavare. Kan det har varit så att samma leasingbolag skulle överta ägandet av Curtissarna SE-CFA och SE-CFD i november samma år?

Några veckor efter Fairlines konkurs, närmare bestämt den 1 maj 1967, överförs ägandet av OY-DNP till Faroe Airways, men Danish Aero Lease kom att kvarstå som ägare på den "Fairline-betitlade" OY-DNC. Så man undrar: Finns det samband? Det känns lite så..? (Och OY-DNC hade f ö Fairline-titlar innan det stod Fairline på Curtissarna SE-CFA och SE-CFD.)

Men snart kom även konkurs drabba Faroe Airways. Man hade haft stora planer, till exempel hade flygbolaget beställt två Fokker F-27. Men byråkratin och SAS monopol kom att göra verksamheten omöjlig. Den sista kommersiella flygningen företogs med OY-DNC den 9 oktober 1967.

De bägge DC-3 som ägdes av bolaget, OY-DMN och OY-DNP, ställdes upp på Kastrup hösten 1967. En storm i oktober 1967 medförde skador på flygplanen och de kom att skrotas i maj 1969.

Den Fairline-betitlade OY-DNC avregistrerades den 29 november 1968 och fick en ny amerikansk identitet, N4296. Ny ägare var det tämligen anonyma Aviation Enterprises. Enligt uppgift var tanken att ta denna "efterkrigare" till USA för att där VIP-modifiera flygplanet. Den nye amerikanske ägaren gjorde flygplanet flygdugligt på Kastrup, bland annat lagades fenrodret som hade skadats vid den tidigare nämnda stormen.

I januari 1969 N4296 spreyades registreringen N4296 på DC-3:an och den flögs till Coventry. Här kom dock flygplanet att brinna under lite oklara omständigheter den 15 april 1969. Inget "fair" slut på en fin gammal DC-3, nej. Men här kom flygplanet därefter att skrotas, inte långt efter sina systermaskiner stående på Kastrup.
N4296 (ex OY-DNC), Douglas C-47, Baginton, March - April 1969

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela