Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Snobben gör comeback? - 5

Publicerad 2015-03-31 20:00:00 i Propulärkultur,

   
North American NA-77 Texan SE-CHP SnoopyNorra Parkeringen på Bromma i slutet av 60-talet. Från den tiden då Snoopy ägdes av Olle Åhnstrand.

För en tid sedan skickade jag ut ett email till de som gett sig tillkänna efter att jag publicerade - bland annat - följande lilla upprop i Snobben gör comeback - 4.

Inlägget Snobben gör comeback? - 3, där det berättades att denna ikon i flyg-Sverige nu är till salu och därmed löper stor risk att lämna landet, har väckt en del uppmärksamhet. Så hur gör vi för att rädda kvar flygplanet i Sverige? Som sagt tidigare så har jag en tanke där man bildar en förening runt maskinen. Låt oss förslagsvis kalla oss Snoopys Vänner med visionen att med tiden bli Svensk Flygtjänst Heritage Flight. Vad har ni för tankar och reaktioner rörande detta? Vilka är intresserade att delta i ett dylikt projekt? Bekänn färg nu. Har du som jag en förkärlek för gula flygplan enligt gammal klassisk svensk tradition? Hör av dig! Använd kommentarsfältet nedan (Du kan vara anonym om du så vill, din emailadress är endast synlig för mig såsom blogginnehavare.).

Flera svarade, en av dessa var Thomas Kvist. Jag återger hans mail här i något förändrad version:
 
Ditt mail är välkommet och jag beklagar mitt sena svar. Vi har nog tyvärr inte träffats innan men jag är boende i Stockholm och har min yrkesmässiga bakgrund i Swedair/Genair/H5/Swedair/FV TeK37/39 /Brittania/FMV/Saab.
 
Inledningsvis bör vi nog försöka träffas hela gänget, ta till oss kloka tankar från drivande krafter som gett sig tillkänna i frågan. Tyvärr kanske jag inte kan betala prislappen för "Snoopy" men väl kanske bidraga med annat framöver. Först och främst behöver vi ett mål, och det har vi! Frågan är hur vi når dit och framförallt hur vi finansierar det. Jag tror att kompetens och intresse finns nog "där ute" och inte är begränsande för att skapa en organisation.
 
Så hur gör vi? Spörsmål som vi bör ställa oss:
 
Samverkan med andra aktörer inom gebitet?
 
Flygoperativt och tekniskt tillstånd - Regelverk!
 
Vem/vilka kan bidra med finansiering?
 
Summerat - Skall vi inte träffas och dryfta dessa frågor?
 

Jomenvisst!  Mitt förslag till mötesplats är av uppenbara skäl Västerås Flygmuseum. När? Bollen tillbaka till er därute alltså, förslag? 

Snoopy - landets första egentliga warbird, en svensk klassiker! Nedanstående bild är tagen av Esko Tikkanen i samband med ett EAA Fly In i Höganäs 1980. Björn Löwgren i cockpit i SE-CHP iförd keps...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Steff

Publicerad 2015-03-31 22:58:03

Hedervärt vore att rädda den kvar i landet. Frågan är bara vad den skulle användas till? Nöjesflygning för ett litet antal utvalda piloter som kan skjutsa resten av "medlemmarna"? Uppvisning? Men snart går det 13 SK 16 på dussinet här i Sverige. Om den skall flygas står det säkert folk i kö för det (jag är influgen!), men vem skall skruva? Tekniker är av helt avgörande betydelse. Massor av frågor måste besvaras. Jag håller mig avvaktande, men gillar idén.

Postat av: KVI

Publicerad 2015-04-01 11:25:32

Lae, det jag tror är vettigast är som jag föreslår en träff där vi diskuterar vilka som skulle kunna utgöra:
1/ En AOC-liknande org
2/ Finansiärer
3/ En hemmabas
4/ Egen verksamhet (vad skall vi göra med henne?)
5/ Tekniker/Flygförare samt befattningshavare organisationen.
6/ Ev samverkanspartners
7/ Samverkansformer inom "Snoopys vänner" (vänföreningen)

Detta inte för att besluta något utan mera för att måla upp kartan och inventera allas nätverk. Först därefter kan vi börja sovra fram förslag till en ev. fortsättning.

M.a.o. så skall vi träffas bör vi han en agenda och börja strukturera detta. Vilka som gör det bör även utses på denna träff för du kommer nog inte och skall inte behöva orka dra allt själv :-)

Mvh
Thomas

Postat av: Matte

Publicerad 2015-04-01 19:24:18

Kanske skulle kolla med Biltemas ägare om pengarna inte går att få fram, dom har väl dessutom samlat kunnigt folk till sina warbirds.

Postat av: Hasse

Publicerad 2015-04-02 10:28:38

Liten undran bara. Någon som har pratat med Janne Andersson.
Om inte så kanske det kan vara en bra början till någon form av lösning oavsett hur den kommer att se ut.

Postat av: F

Publicerad 2015-04-02 10:54:46

Hade det varit frågan om någon av de Sk 16 som kommit i luften på senare år...ja, då hade jag inte engagerat mig. SE-CHP och -FUZ har en historik som är betydligt mer utmärkande än dessa och den förstnämnda är nog allt Sveriges först warbird! Detta ger flygplanet en proveniens och borde - enligt mitt sett o se det - vara en utmärkt kandidat för K-märkning. SE-CHP är "ankaret" i den svenska Sk 16-flottan, dessutom är flygplanet unikt då det handlar om den enda kvarvarande Sk 16B i landet.

Med denna bakgrund (som jag även försökt teckna i tidigare blogginlägg) så ville jag testa om man via bloggen kunde göra något för att rädda kvar SE-CHP i landet. Hur detta ev upplägg ska se ut etc är något som vi måste diskutera - Thomas har kommit med en stomme att utgå ifrån. Så när ska vi träffas?

Postat av: Gert

Publicerad 2015-04-02 12:39:35

Jag tycker helt klart att CHP ska stanna inom landet och en given plats är väl på museet i Västerås. Det är förbundet med rätt stora kostnader att hålla en Texan/Harvard igång, min erfarenhet säger mig att nånstans runt 5000 kronor per flygtimma är vad det kostar och därtill kommer naturligtvis hangarplats och service så man ska vara medveten om att det inte är billigt att flyga denna häftiga kärra. Hoppas att det löser sig, entusiaster lär det inte vara ont om.

Postat av: Michael

Publicerad 2015-04-14 20:50:56

hur går det?

Ser det som synnerligen viktigt att denna maskin stannar i Sverige.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela