Snobben gör comeback? - 5
För en tid sedan skickade jag ut ett email till de som gett sig tillkänna efter att jag publicerade - bland annat - följande lilla upprop i Snobben gör comeback - 4.
Inlägget Snobben gör comeback? - 3, där det berättades att denna ikon i flyg-Sverige nu är till salu och därmed löper stor risk att lämna landet, har väckt en del uppmärksamhet. Så hur gör vi för att rädda kvar flygplanet i Sverige? Som sagt tidigare så har jag en tanke där man bildar en förening runt maskinen. Låt oss förslagsvis kalla oss Snoopys Vänner med visionen att med tiden bli Svensk Flygtjänst Heritage Flight. Vad har ni för tankar och reaktioner rörande detta? Vilka är intresserade att delta i ett dylikt projekt? Bekänn färg nu. Har du som jag en förkärlek för gula flygplan enligt gammal klassisk svensk tradition? Hör av dig! Använd kommentarsfältet nedan (Du kan vara anonym om du så vill, din emailadress är endast synlig för mig såsom blogginnehavare.).
Flera svarade, en av dessa var Thomas Kvist. Jag återger hans mail här i något förändrad version:
Ditt mail är välkommet och jag beklagar mitt sena svar. Vi har nog tyvärr inte träffats innan men jag är boende i Stockholm och har min yrkesmässiga bakgrund i Swedair/Genair/H5/Swedair/FV TeK37/39 /Brittania/FMV/Saab.
Inledningsvis bör vi nog försöka träffas hela gänget, ta till oss kloka tankar från drivande krafter som gett sig tillkänna i frågan. Tyvärr kanske jag inte kan betala prislappen för "Snoopy" men väl kanske bidraga med annat framöver. Först och främst behöver vi ett mål, och det har vi! Frågan är hur vi når dit och framförallt hur vi finansierar det. Jag tror att kompetens och intresse finns nog "där ute" och inte är begränsande för att skapa en organisation.
Så hur gör vi? Spörsmål som vi bör ställa oss:
Samverkan med andra aktörer inom gebitet?
Flygoperativt och tekniskt tillstånd - Regelverk!
Vem/vilka kan bidra med finansiering?
Summerat - Skall vi inte träffas och dryfta dessa frågor?
Jomenvisst! Mitt förslag till mötesplats är av uppenbara skäl Västerås Flygmuseum. När? Bollen tillbaka till er därute alltså, förslag?
Snoopy - landets första egentliga warbird, en svensk klassiker! Nedanstående bild är tagen av Esko Tikkanen i samband med ett EAA Fly In i Höganäs 1980. Björn Löwgren i cockpit i SE-CHP iförd keps...