Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 10

Publicerad 2013-11-29 22:54:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Titta, lyssna och begrunda över det inbäddade youtube-klippet ovan! Hör hur det låter när Swedavias VD Torborg Chetkovich ljuger sin publik rakt upp i ansiktet om situationen på Bromma flygplats. Kan någon räkna antalet lögner och felaktigheter? Ljudklippet är inspelat vid ett frukostseminarium onsdagen den 27 november - det handlade om "Stockholms tillgänglighet" och var arrangerat av Connect Sweden. Notera hur moderatorn märkligt nog snabbt avrundar när det ställs en mycket relevant fråga...
  
Vad vet Swedavias VD egentligen om affärsflyg? Affärsflyg kan bedrivas med klubbflygplan, till exempel under begreppet firmaflyg. Affärsflyg bedrivs ofta med mindre kolvmotordrivna flygplan, inte bara med jet- eller turbopropmaskiner, i klippet ovan kallat "lättare affärsflyg". Man kan då undra varför Swedavia nyligen sett till att kolvmotorbränsle inte längre finns tillgängligt på Bromma? Det ska gå enkelt och smidigt att ta sig till och från Stockholm, men i detta fall blir resultatet det motsatta. Man kan ju undra vad det egentligen handlar om? Att skylla på miljöskäl skulle vara rent patetiskt med tanke på all trafik med större jetflygplan, som till exempel BAe 146. Se vidare detta inlägg.

 
Klippet ovan avslutas med uppmaningen att gå med i facebookgruppen Bevara allmänflyget på Bromma - här är en direktlänk dit. Join In! Att Bromma flygplats har i överhudtaget överlevt - och inte lades ner under 80-talet - är tack vare allmänflyget!  Min avsikt är att vid ett senare tillfälle diskutera vidare om den perioden och i det inlägget för att knyta an till dagens (sjuka) situation.
 
Här nedan kommer en avslutande bild tagen av Michael Edslöv invid det numera öde klubbhuset som tillhörde Stockholms Flygklubb. Hangaren är borta och grävskoporna väntas närsomhelst, skandalen är ett snart ett fullbordat faktum. Idag har fyra höga chefer sparkats i TeliaSonera efter oetiska affärer - det är bara en tidsfråga innan fokus kommer att riktas mot Swedavia, detta för oetisk hantering på hemmaplan. 




Uppdaterad 131201

Michael Edslöv har även satt ihop detta filmklipp utifrån gårdagens händelse på Bromma. Vad händer nu med Stockholms flygklubb...? Från en text som nyligen publicerades på klubbens webbsida:

Vi har funnits på flygplatsen i 77 år, har varit plantskola för ett oräkneligt antal kommersiella piloter, har räddat flygplatsen från nedläggning vid minst ett tillfälle och varit en mycket god ambassadör för flyg i allmänhet och Bromma flygplats i synnerhet. Nu har det tagit slut eftersom vi av Swedavia har fördrivits från vårt hem, vårt hem som är en del av den infrastruktur som ägs och bekostas av oss skattebetalare. Stockholm blir därmed den enda huvustaden i EU som från och med måndag saknar basering för allmänflyg.

Vi är nu både arga och frustrerade. Egentligen inte på grund av sakfrågan. Hade man varit ärlig, transparent och villig att utforska de lösningsförslag vi presenterat men trots det inte lyckats lösa etableringsfrågan p.g.a. yttre faktorer, ja då hade vi visat förståelse för det.

Vi motsätter oss nämligen inte utvecklingen av Bromma flygplats, tvärtom, vi förstår att saker och ting behöver förändras och är gärna en del i att skapa framtidens svenska flyg. Istället möts vi av ett lika uppenbart som oförståeligt förakt med lögner, hemlighetsmakeri och skrämmande okunskap inom flyg från "flygplatsoperatören" Swedavia.
  

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gert

Publicerad 2013-11-29 23:50:16

Dessa drönare trodde tydligen att dom kunde ta över Bromma för egna skumma syften? Vilka hjärndöda individer tror att man kan lura ett stort antal engagerade piloter som satsat tid och pengar för att kunna utnyttja vårt luftrum och våra flygplatser som byggdes med skattemedel för att främja infrastrukturen i et land som låg utanför det mesta i Europa under många år. En vacker dag kommer nån att syna alliansen mellan vissa individer som har samlat kraft för att tjäna storkovan på marken som var känt som....Bromma Flygplats. Glöm inte att Swedavias ledning som ska främja flygandet i Sverige gick ihop med PEAB i denna oheliga allians och kolla gärna vilka personer som sitter i ledningen i dom inblandade företagen

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-30 12:21:32

Eller som det brukar heta: follow the money!

Postat av: Draken

Publicerad 2013-11-30 12:58:10

Man kan ju undra om det är samma klåfingriga
Stockholmspolitiker som saboterat Bromma som
är skyldiga till slakten av Waxholmsbolaget?

Postat av: elson

Publicerad 2013-11-30 21:54:55

Bror Axelson Detta är mer än för jävligt. Tog mitt cert på Bromma 1979 och tyckte att livet lekte. Byggde hangar på Barkarby när vi fick göra det. Trodde i min enfald att vi var ganska säkra på att få leva gott och lugnt på Barkis men icke. Någon jävla kommundirektör valde att köra bort oss. Vad säger man??? Siktade in mig på Bromma då vi visste att Bromma skulle finna så länge som jag avsåg och kunde flyga. Trodde aldrig att det fanns så falska förljugna krafter som skulle ända upp allmänflyget på Bromma. Nog är det själva helvete. Min maskin står nu sedan flytten från Barkis i en dyr hyrd kall dammig hangar i Västerås men i intresset för att bruka flygplanet har minskat dramatiskt. Flyget och det mesta omkring detta var ju en sporre i livet, träffa likasinnade både på Barkis och flygplatser/fly in utomlands. Har besökt massor av fly in i england tror det blivit 15 Pfa fly in plus en del sndra fly ins. Varit på massor av flygplatser i forna öststaterna typ Polen Estland Littauen m.fl.

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-12-01 12:21:15

Finns det någon av läsarna eller redaktören som vet vart klubben och kärrorna ska ta vägen?
Jag har hört flera olika rykten, som tex Mellingeholm, Vängsö mm.
Hur är status för SAS FK?
Många frågor lär det bli, men om nån har information om detta så vore det intressant att veta.

Postat av: F

Publicerad 2013-12-01 13:02:11

Stockholms FKs flygplan är f n fördelade på två platser: Västerås och Skavsta. SAS FK har flyttat till Norrtälje - se http://sasflygklubb.com/index.php/nyheter

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela