Turbo Safari? Turbo Supporter? Eller kort o gott Saab Turbo?
Saab MFI-15-200A TS Safari SE-FIT på Bromma i augusti 1994.
Jo nog beskriver dokumentet en Turbo Supporter alltid. Supporter för den vekar ha de "heta" kablarna och att den hade Turbo är odiskutabelt. För mig är jag undrande över varför SAAB satte i en avgastorbo och en annan motor bara för en effektvinst på 10 hp. Var de höghöjdsprestanda man var ute efter.Original modellen 15/17 var lite vek i Etiopien har man hört.
Turbovarianten plockades fram eftersom Pakistan klagat på prestanda när det blev varmt. Man fick aldrig riktigt ordning på oljekylningen på SE-FIT så projektet skrinlades.
Ett antal år senare så togs tråden upp i Pakistan och några maskiner byggdes men det blev ingen succé. Kanske berodde det på hur man opererade, man får ju vara litet varsam med en turbo.
Men Pakistanarna her gjort en vaiant med en större motor. Jag vet inte om det är deras egen mod eller om SAAB har haft ett finger med.
Däremot skulle jag vilja ha "turbovingen" i stället då får man två tankar till, man kan ju ta vikten med lätthet.
Från det kommande inlägget 'MFI Mushshak':
"I skarven mellan 80- och 90-talet laborerades det även med en variant av Turbo Safari (Supporter) som av pakistanierna kallades Shahbaz. Högst fyra sådana kom dock att tillverkas."
På pakdef.info kan man bl a läsa att "Shahbaz (prototype 86-5147; first flight July 1987) received US FAR Pt 23 certification 1989." och
"...157 kW (210 hp) Teledyne Continental TSIO-360-MB turbocharged engine; four completed by September 1993; no further examples by early 1997."
Den variant som Jan tänker på heter PAC MFI-395 Super Mushshak. I nosen sitter en Lycoming IO-540-V4A5 på 260 hästar. Vad det gäller föregångaren Shahbaz var Saab involverade, men jag är inte så säker på detta vad det gäller Super Mushshak. Erbjuds sedan 2011 även med glascockpit...
Varför skulle inte SAAB ha varit inblandade i Super Mushshak? Produktionsunderlaget för IO-540 fanns ju redan och jag tror inte att Pakistan gick över ån efter vatten ;) Däremot kan man ju ha hållit en mycket låg profil med tanke på den politiska utvecklingen i regionen.
Det låter logiskt Håkan. Man hade ju ett underlag för Amerikanarnas IO-540. Men MFI 15/17 blir inte så snygg med den klumpiga nosen som 540 m0torn kräver. Så enlig mitt menande så är 360 motorn optimal. Den sitter redan så nära brandskottet att det är svårt att plocka vissa komponenter utan att dra fram motorn. Däremot borde SAAB ha gjort om avgassystemet då det nuvarande ELANO systemet inte gör att motorn lämnar alla 200 hp som det var tänkt.
Du får satsa på en Lycoming IO-390 när det är dags för motorbyte.
http://www.lycoming.com/engines/series/390-series-engines.html
Det kan nog vara en bra kompromiss utan att behöva modifiera för mycket. Jag har hört sägas att det finns en X-klassad MFI-15 i Sverige med en sådan motor monterad. F kanske vet mer?
Det är SE-XUH som har en dylik rova i nosen, Håkan. Den har varit till salu ett tag: http://www.planecheck.com?ent=da&id=13069
finns det någon som verkligen säger Supporter? Safari känns mera rätt i mun oavsett modellbeteckning ,eller hur;-) ?
Nä, men jag säger nog nästan alltid MFI-15, och det av gammal ohejdad vana. Det blir kanske minst fel då..? ;) Supporter eller Safari, har väl egentligen genom åren haft svårt att hålla i sär begreppen själv. Till slut var man tvungen att göra det hela till en blogguppgift ;)
SE-FIT har jag jobbat på med Per Hazelius och Bengt Lindberg.
Mycket kul minnen.
Att jag nyligen kommit hem från fyra år i Pakistan där den inverterade V-vingen ofta var synlig i luften.
En kund till mig (någon slags ´höjdarmilitär i Islamabad/Rawalpindi) försökte få mig att börja sälja Mushak i Europa igen. Han lovade mig mycket fördelaktiga priser.
Kul grej, i vilket fall som helst.
Fredrik Frallan Reichel