Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Turbo Safari? Turbo Supporter? Eller kort o gott Saab Turbo?

Publicerad 2012-10-31 11:11:00 i Allmänt, Kalla kriget, MFI, Propulärkultur,


Saab MFI-15-200A TS Safari SE-FIT på Bromma i augusti 1994. 
SE-FIT med "vanlig" motor. Bilden tagen framför Svenska Flygverkstädernas hangar på nedlagda Bulltofta i september 1978. Bild: SFF Arkiv.

Fråga: Vad är gemensam nämnare för Mooney 252 och MFI-15 Turbo Safari? Skrev för några år sedan ett inlägg om just SE-FIT, därifrån saxas följande:  
 
Vintern 1977-78 häktade Saab-folket på en 210 hästars turbomatad Continental TSIO-360-G i en under tillverkning varande MFI-15, SE-FIT (T som i Turbo, FI som i MFI), vid MFI-fabriken på Bulltofta i Malmö. MFI-15 salufördes under namnet Saab Safari, denna blev då kallad Safari TS. Inga fler Turbo-Safari kom dock att tillverkas, men kärran visades upp på Paris-mässan sommaren 1979.

MFI-15 Turbo Safari SE-FIT på Barkarby i juni 2006. Foto: Bo Häggkvist.

Inlägget från 2007 bär rubriken Saab Turbo.
 
 
Ha gärna dessutom även vad som relaterades inläggen 1972 MFI-17 och 1974 MFI-15 Saab Safari i bakhuvudet, för M (the orginal one) tyckte att nedanstående dokument skulle ut på bloggen. Se det som mycket intressanta komplement till de föregående bloggposterna, för det gör jag. Först vikt och balans-rapport för SE-FIT...
 
 
Nästa dokument - Miniabelkapsel på SE-FIT. Frågan är om man inte egentligen skulle kunna kallat SE-FIT för en Turbo Supporter med tanke vad som står nedan...
 

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela