Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Visby, en gång på 60-talet - 1

Publicerad 2012-02-19 15:01:00 i Flygföretagande, Kalla kriget, Propulärkultur,



Dessa helt fantastiska bilder är tagna av Ulf Nylöf. Platsen är vid Avias hangar på Visby flygplats och tidpunkten är i mitten av 60-talet. Då jag ganska nyligen bloggat om Birger Ene och Avias Percival Vega Gull SE-ALA så kändes detta uppslag som ytterst tacksamt. För vem är det som ska ut och lufta Skyraider SE-EBC?



Visst är det det är Birgit Thüring! Jag bad guten Bosse Forsberg att skriva ner lite minnen från tiden då det begav sig, om Birgit, "The Thürings" och Avia...

Underbara bilder, minnandes om en unik epok i flygsverige! Jag blir faktiskt lite tårögd. Jättefint av Dig att ägna tid åt ”Gotlandsflyget” detta år då Birgit skulle fyllt 100 år, liksom vårt militärflyg!

Själv var jag i 13–18-årsåldern då jag hängde på Visby flygfält, aktiv i Gotlands Flygklubb och gjorde också min ”yrkespraktik” på AVIA, två dagar i veckan under åttonde och sista skolåret. Speciellt under praktikåret fick man ju se och höra mycket såväl skrönor som mera sanna händelser ur ”AVIA-kulturen”. Under denna tid var målflyget med Saab B 17 SE-BWC och SE-BYH basen i verksamheten, men även lantbruksflyget med först Cub SE-CDH och sedan Super Cub SE-BYO stärkte omsättningen. Under denna tid startade AVIA också flygskola, först med (kollo-)Sahlman som inhyrd lärare någon säsong, därefter Sune Brykt från Ljungbyhed och Lasse ”Gippa” samt snart även Birger Ene. Som någon form av ”reservflygplan” hade AVIA också Vega Gull SE-ALA och så småningom Piper Apache SE-CBL. Då jag drog till Ljungbyhed januari -63 har jag för mig att Skyraider hade gjort sitt intrång hos AVIA.

Nåväl, eftersom jag var så ung blev det ganska naturligt att man inte direkt ”kom i slang” med Birgit Thüring, hon kom i regel i lagom tid för att genomföra sitt flyguppdrag och lämnade snart efter landning arenan för att cykla hem igen. Jag minns inte att hon ”hängde” på fältet utan hon kom förberedd, gjorde sitt jobb och drog därefter igen. Har känslan att hon var ytterst professionell i sitt flygande, exakt enligt begäran, genomförande snyggt och prydligt, korvfällning på rätt plats från rätt höjd, perfekt landning etc. 

Jag flög aldrig B 17 med Birgit, däremot med Nils Thüring och Birger Ene. Men jag åkte baksits i -ALA vid några tillfällen då Birgit genomförde ”Radionavigering” IMC, med Birger som säkförare, någon runda över mot Västervik – Norrköping och tillbaks igen. Minns att hon höll ”exakta värden” på höjd och distinkta kurser etc.




Under denna tid upplevde man egentligen inte att det var ”något särskilt” med Birgit (vem visste väl då hur många av det slaget som fanns?), hon var ju en av ”grabbarna” på AVIA. Det var först några år senare då jag besökte Gotland med någon flygvapenkomis som De gärna ville se vad det var för någon ”tuff polare” som flög Skyraider; Kul att se minen när Birgit steg ur, tog av hjälmen och skakade ut håret!

Från min horisont minns jag alltså Birgit som en Tystlåten, Seriös och Skicklig pilot, som aldrig lämnade något åt slumpen! Hon var inte direkt känd för att vara något modelejon, såg henne nog aldrig i annat än långbrallor och flygoverall! Eftersom jag umgicks en del med Christian så hände det att man ibland besökte hemmet och där var Birgit ”Mamma” som såg till att vi fick förplägnad...

Om jag inte minns fel så lär Birgit inte haft något haveri under sin karriär (?), Airspeed Envoy SE-ASN var det nog någon annan som klämde ner utanför fältet...




Jag vet inte om Du känner till att Nils var en ganska hyfsad sångare? Jag fick ett kassettband i början av 90-talet som jag fortfarande spelar i bilen ibland, mest som nostalgi men en del låtar är faktiskt riktigt bra!

Nils hade ju en del intressen bredvid flygföretaget, bl.a medverkan i ”Ruinspelen” under många år, drev en bensinmack utanför Österport några år. Däremot vet jag inte om Birgit hade några intressen utanför hemmet/familjen och flygeriet, har aldrig hört att hon hade något ”nätverk.




Ja, det blev ju inte mycket att förgylla Din blogg med, jag har ju inga egentliga minnen med Birgit, kan bara konstatera att man gick miste om möjligheten att komma henne närmare då det begavs. Sista gången jag träffade Birgit var en klubbafton med Kronobergs Flygklubb i början av 70-talet då ”The Thürings” var inbjudna för att berätta om sin fantastiska Europaresa med Puss Mothen SE-AFH -38 eller -39, jag upplevde då Birgit som mera avslappnad och verbal än tidigare.

Det var massor mer än vad jag hade hoppats du skulle förgylla bloggen med, Bosse! Stort tack för detta!

Jag har tänkt återkomma rätt snart med fler av Ulf Nylöfs bilder från Avia, fokus sätts då på flygplanet som syns i förgrunden framför hangaren...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2012-02-19 16:14:24

Fantastiskt trevligt inlägg på bloggen i dag.



Många tummar upp !!!!



/M

Postat av: F

Publicerad 2012-02-19 16:52:16

Varför tänker jag på en låt från 1964 (mao ungefär samtidigt som bilderna är tagna)?



http://grandprix63.blogspot.com/2011/07/little-old-lady-from-pasadena.html



Okej då, det är liiite skillnad jämfört med Birgit, hon är ett par decenier yngre än Kathryn Minner. Fast i gengäld så är Birgits Skyraider visserligen ca 10 år gammal anno 1964 men har nästan 2300 fler hästar i nosen jämfört med en Dodge '64 med 426 Hemi...



Det är ofta man snackar om Skyraider och kallar typen för det manligaste flygplanet som någonsin byggts. Då far gärna mina tankar iväg till en sinnebild (som jag aldrig själv sett) med en nyligen kuperad Skyraider, ut kliver Birgit, tar handväskan och hunden i cykelkorgen och trampar ner på downtown Visby. Det är girlpower beyond girlpower, det är the little ol' lady från Visby.

Postat av: Martin

Publicerad 2012-02-19 20:42:26

Jag gillar liknelsen, fast D -64:an har snyggare bakdel än en S-R...



/M

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-02-20 19:00:18

Just idag behövde jag en ordentlig uppryckare och det levererade LAE med råge! Tack goa Herr'n för ytterligare ett härligt inlägg med maffiga bilder på massa gult.

Postat av: F

Publicerad 2012-02-21 08:14:41

Tack själv, Stellan! Det blir nog mer gult i skaplig närtid :)

Postat av: LIA

Publicerad 2012-02-21 11:39:38

Vilken kanoninlägg! Intressant läsning Bosse och vilka fina och unika bilder du visar oss Ulf.

Postat av: Stellan

Publicerad 2012-02-21 14:00:05

"Det blir nog mer gult i skaplig närtid :" Då kanske man kan förvänta sig att det blir en del 2 efter denna del 1?! :)

Postat av: F

Publicerad 2012-02-21 14:02:20

Jättekul att det föll dig på läppen, LIA :D



Helt korrekt uppfattat, Stellan. Och med tanke på det avslutande stycket i inlägget så... ;)

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2012-02-23 18:21:13

Vill gärna tacka Bosse Forsberg som präntade ner en trevlig historia om Birgit.Hon var verkligen en yrkeskvinna ända ut i vingspetsarna.

Postat av: jan häggström

Publicerad 2012-02-24 22:50:34

du e ju ba bäst

ja bara tänker på mona nilsson, min flyglärarae, på bromma flygskola, o så sen kollo sahlman,han flög rundflyg på bromma,k-grinden, me rapiden o ja va me,men vadå 60 år sen o har en kompis som satt i bakdits på ad-4,vilket monster, o så kul att se lilla birgit,flera kompisar svensk flygtjänst woow, o ba tänk faireyen krutpatroner fö start,men man kunde oxså leka me dom

Postat av: ESGB

Publicerad 2012-03-05 13:30:37

Helt suveränt! Tack F, tack Bosse!

Postat av: Nils Nyström

Publicerad 2014-01-30 13:09:56

Det är jag som är boven , till att Skyraider SE-EBC, ska återställas till AVIA/ FLYGTJÄNST, Gul.
Började riva ner den, 2009, i april, och fortsätter framåt. En dag ska den stå där, i museet, i si gula färg, som den en gång var .(Hoppas jag). . . . . N.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela