Skroten på Såtenäs 1980

Det har gått ett tag nu, men här är LIA tillbaka med mer bilder från ett besök från skrotgården på en av våra flygflottiljer. Denna gång berättar han om vad han såg på Såtenäs för 31 år sedan.
Bilderna i detta gästinlägg är tagna i juli 1980 vid ett besök på F 7 i Såtenäs. Blev erbjuden av Sölve Fasth att följa med och titta på en Tiger Moth som han anskaffat i Belgien för att använda i en bytesaffär för Flygvapenmuseums räkning. Tiger Mothen fanns i hangar på Såtenäs efter att ha "liftat" dit med en Hercules.

Det som verkligen förvånade mig var att det också fanns två J 35F på denna brandövningsplats, den version som var det modernaste som fanns i Flygvapnet 1980! Men det fanns gott om flygplan i Flygvapnet, divisionernas antal minskade och Jaktviggen var på väg in. Flygplanen hade nummer 35419 respektive 35428, som tagits i drift vid F 13 under 1966 som Martin 19 respektive Martin 28. Senare flyttades de över till F 12 i Kalmar, med samma nummer på fenorna. Efter en tid på F 13 igen för 35428 (som Martin 55) avslutades dessa två flygplans karriärer vid F 16. 35419 anropades då som Petter 37 och 35428 som Petter 57. Den förstnämnda flögs sista gången den 26 oktober 1978 efter 1274 flygtimmar (se översta bilden), 35428 landade för sista gången den 15 november samma år och kom upp i 1255 flygtimmar.

Under 1978 avslutades den operativa verksamheten med attack- och spaningsversionerna av Lansen, A 32A respektive S 32C. Därför var det naturligt att det fanns många Lansen vid F 7:s brandövningsplats. Jag gjorde inga noteringar om hur många det var, men efter att ha studerat mina bilder kan konstateras att det handlade om drygt ett dussin. Tog bara bilder på några av dem, men bedömer att där fanns minst nio A 32A. Flera av dem var eldade i sådan omfattning att det inte gick att utläsa några registreringsnummer på dem. Några av de sistnämnda stod på sina landställ, någon låg på buken och andra hade vänts upp och ner. Därmed fanns det olika typer av situationer som räddningspersonalen kunde träna på.

En av de eldade attack-Lansen som trots allt gick att identifiera var 32045. Den kom till Såtenäs i oktober 1956, döptes till gul Johan, senare ändrat till Gustav 13. När AJ 37 Viggen kom till F 7 i början av 1970-talet, ändrades nummer 13 till 56. I oktober 1973 överlämnades 32045 till F 6 i Karlsborg, nummer 56 på fenan fick vara kvar ända till planet togs ur tjänst. Det flögs sista gången den 1 juni 1977 och kasserades efter 2109 flygtimmar.

Spanings-Lansen med nummer 03 på fenan var bekant för mig. Den hade nummer 32903, nylevererades till F 11 i Nyköping i februari 1959 och tilldelades flottiljens första division och märktes med ett rött R på fenan. I början 1960-talet märktes fenan om, bokstaven R togs bort och flygplanet märktes som Kalle 03. 32903 blev den sista S 32C som flögs, den landades sist av de åtta S 32C som deltog i avskedsflygningen med Lansen på F 11. Detta hände den 17 november 1978. Minns detta tillfälle väl, eftersom jag som värnpliktig vid just F 11 fotograferade besättningen och den ansvarige flygteknikern framför Kalle 03 efter landningen. Kalenderbitare kan notera att 32903 flögs totalt under drygt 1644 timmar.


Tack till "Otto" i Strängnäs för alla gångtidsuppgifter och uppgifter om datum för de sista flygningarna. Övriga flygplansdata är som vanligt hämtade ur Sven Stridsbergs Lansen-bok och Bo Widfeldts bok Draken.

Här är direktlänkar till LIAs tidigare gästinlägg på samma tema:
Skroten på Frösön 1976
Skroten på Tullinge 1976
Skroten på Skavsta 1976
Skroten i Söderhamn 1977
Räddningsövning på Skavsta 1978
Skroten på Hässlö 1979
