Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Sylvest Jensens Luftcirkus och repliken av Ellehammer Standard

Publicerad 2024-09-24 18:00:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

Året var 1954 och den 23 maj arrangerades en Flygkavalkad på Rinkaby. Där kunde man "Se världens äldsta flygande plan"...
Det som utlovas som "världens äldsta flygande plan" är KZ-IX Ellehammer. Detta var en replik av Jacob Ellehammers flygplan från 1909, vilken beställts av Sylvest Jensens Luftcirkus hos Skandinavisk Aero Industri (SAI) och flög som OY-ACE åren 1950-60. Flygplanet hänger idag på museet i Stauning och affischen hänger i Kristianstad FKs klubblokal.

Här följer lite mer om SAI KZ-IX och Viggo Sylvest Jensen samt hans danska flygcirkus. Det finns en hel del svenska beröringspunkter. Först, från Den lille otte :

Det var Sylvest Jensen Luftcirkus som i slutet av 40-talet inkom med en betällning till SAI vilken infattade en replika på Ellehammers Standard Monoplan från 1909 och ett nytt uppvisningsflygplan. Den nya maskinen kom att få beteckningen KZ-VIII (som i Björn Andreassons egna konstruktionsserie blev BA-8) och den nygamla Ellehammer-replikan KZ-IX

Här ser vi flygplanet hängande i taket på Danmarks Flymuseum i Stauning. KZ-IX OY-ACE gjorde sin första flygning den 14 mars 1950.
Ellehammer 1909 Standard
Skillanden mot orginalet Ellehammer Standard från 1909 var främst motorn. I orginal hade Ellehammers flygplan haft en trecylindring stjärnmotor och i replikan användes istället en fyrcylindrig radmotor av typen Cirrus-Hermes

Har ni hört talas om Viggo Sylvest Jensen?  Han var född 1910 och hade en bakgrund som pilot i danska försvaret redan under det tidiga 30-talet. 1936 startade han eget och började från luften fotografera gods, gårdar och andra sevärdheter i landet. Hemmabasen fanns i Hillerød.

Efter att legat nere under den tyska ockupationen under andra världskriget satsades det friskt i slutet av 40-talet. Nya flygplan anskaffades och nytt folk anställdes till Sylvest Jensens Luftfoto A/S. 

1949 kom den nya verksamheten Sylvest Jensens Luftcirkus bli en realitet och året därpå
 kom det göras 50 föreställningar (eller ska man kalla det för uppvisningar?). Cirkusen bestod då av två stycken KZ-III, två KZ-VII, en KZ-VIII reg OY-ACB, en KZ-IX Ellehammer reg OY-ACE och en Miles Magister med reg OY-ABI. Se här för mer detaljer.

Luftcirkusen turnerade runt i Danmark men snart även i granländerna och självklart i Sverige. Men det hela var en dålig affär och redan efter några år kom Sylvest Jensens Luftcirkus gå mer på sparlåga. Till exempel såldes KZ-VIII OY-ACB till Schweiz sommaren 1952.

När flygdagen på Rinkaby arrangerades var det ivriga turnerandet över, men gästspel med enskilda attraktioner - som till exempel med KZ-IX Ellehammer - gjordes här och var när förfrågan inkom.

Sylvest Jensens huvudsakliga sysselsättning förblev dock flygfotografering. 1954 var visserligen även året då man startade Sylvest Jensens Luftfart. Se inlägget Siebel SE-BPW. Även det blev en kortvarig historia och snart var man tillbaka vid grundsysselsättningen igen - flygfotografering. I slutet av 50-talet började dock marknaden ta slut även inom denna näring. 
 
Från artikeln Landet set fra luften skriven av Alan Vendelsdorf:

Markedet var mættet, og flere fly blev solgt, men Sylvest havde stadig en tro på fremtiden. I slutningen af 1959 tog virksomhedens fire ledende medarbejdere – ud over Viggo Sylvest Jensen blandt andre Ewald Bech Holtz – på en studietur til Markaryd i det sydlige Sverige for at se på en ny
metode for farvefotografering, der var blevet mulig et par år forinden. 

På vej hjem forulykkede bilen, og Viggo Sylvest Jensen, Holtz og en af de øvrige medarbejdere blev dræbt. Sylvest Jensen’s Luftfoto A/S – der på dette tidspunkt stadig var verdens største af sin art – blev nærmest udraderet på et øjeblik.

Platsen för trafikolyckan var Skånes Värsjö och datum den 2 december 1959.

De flygplan som fanns kvar - och hade ingått i flygcirkusen - togs nu om hand av H. P. Laursen i Silkeborg. KZ-IX OY-ACE hade främst flugits av Peter Steen som med den gjorde totalt 89 uppvisningar, den sista vid en flygdag i Karlstad den 21 augusti 1960. Att notera är att det formella ägandet överfördes till Laursen bara några dagar tidigare, den 10 augusti.

Sylvests son, Preben Sylvest Jensen, tog över företaget efter faderns död och kämpade vidare ända fram 1989. Då såldes den enorma samlingen av negativ till Det Kongelige Bibliotek.

1988 deponerades OY-ACE till Dansk Veteranflysamling i Stauning och 1989-90 kom flygplanet genomgå en restuarering i Århus. Det fick nya vingar och den 85 hästar starka Cirrus-Hermes III renoverades. Men på grund av korrosion i kroppens rörkonstruktion kom man inte flyga med replikan utan nöja sig med att taxa den på marken för egen motor. 

Avslutande bild på OY-ACE är från Borås Flygklubbs 20-jubileum på Viaredsfältet och flygdagen där den 30 augusti 1959. Den är saxat från inlägget International West Coast Air-Rally in Sweden 1959.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela