Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om Gösta von Porat

Publicerad 2024-10-29 10:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Två legendarer inom svenskt flyg på samma bild! Fritz Crona i M 1:an, en Nieuport IV-G från 1912, och Gösta von Porat röker lite nervöst. Bild: Arne Gustafsson, Bild Linköping/Digitalt museum.

Crona ska flyga med ett av Porats gamla flygplan på Malmen hösten 1962, i samband med firandet av svenskt militärflyg 50 år. Det var stor flygdag med kunglig närvaro. Monoplan 1 (M1) flögs när det begav sig av flygpionjären Carl Gustaf (Gösta) von Porat, officer vid Fortifikationen. Han förflyttades till Flygkompaniet på Malmen (dess chef 1920-26) och fortsatte i många viktiga befattningar i Flygvapnet.

Gösta von Porat i flygarutstyrsel modell tidigt 1910-tal. Mannen i keps till vänster är ingen mindre än Calle Cederström, Sveriges förste flygare. Bilden har tidigare använts i inlägget Gösta von Porat Memorial Fly In.

Efter att ha genomgått Nieuports flygskola i Pau och Mourmélon-le-Grand, Frankrike, mellan den 3 april och 17 juni 1912, hade von Porat fått franskt flygdiplom nummer 991 - och samtidigt svenskt flygdiplom nummer 7 - den 11 augusti 1912.

Göstas olika befattningar inom det militära - och för den delen även civila - samt deltagade i olika kommisioner under flygets uppbyggnadsår var av mycket stor vikt. Han är en av svenskt flygs viktigaste pionjärer. Att titeln på hans memoarer är Flyget blev mitt liv är mycket talande.

Risken finns att jag återkommer till olika saker som Gösta von Porat var inblandad i. Se detta inlägg som en slags planta. Kanske blir det något om SW 15, den så kallade "PO-jagaren" eller "Porat-jagaren"? Eller "Tummelisa"?
 
När PO fyllde 55 år 1941 skulle han normalt gått i pension. Han hade 1926-34 varit chef vid F 4 på Frösön och därefter återigen förflytttad till Linköping som chef vid F 3 på Malmen, men 1941 blev von Porat kontraktsanställd och fick ta hand om F 21 och uppbyggnaden av flygbaser i övre Norrland. 

1944-45 kom en amerikansk flygstyrka under ledning av norrmannen Bernt Balchen baseras på F 21 Kallax. Om Operation Where and When har jag berättat i Going My Way.

Gösta von Porat och Bernt Balchen på Kallax. Se även gärna detta inlägg.

1946 kunde Gösta von Porat äntligen gå i pension på riktigt. Då han var född 1886 på gården Hägganäs på smålandska höglandet, ville han tillbaka dit. Redan på 30-talet hade von Porat byggt ett hus vid sjön Södra Vixen utanför Eksjö. Det döptes efter hans döttrar Ulla och Inga till Ullinge. Sedan många år är huset nu ombyggt till resturang: Ullinge Värdshus.

I början av 1972 avled Gösta von Porat på Ringgården i Sävsjö, dit flytten gått 1965. Hans änka Elsa bodde här till 1986 då även hon avled.

Elsa von Porat fick f ö besök av Stig Kernell vid ett antal tillfällen och han spelade in deras samtal. Man undrar var kassettbanden med dessa intervjuer tog vägen? Makarna von Porat var människor som gjorde avtryck...
Vågar man gissa att det är Erik Bratt som står bakom pseudonymen Omega?

Gösta och Elsa är begravda i familjegraven på Vallsjö kyrkogård, norr om Sävsjö. Ett par stenkast Hägganäs.  

Nämnde jag förresten att min mor har jagat älg med Gösta von Porat?

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela