Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Gösta von Porat Memorial Fly In?

Publicerad 2009-02-22 12:48:50 i Eksjö Flygdag ,



När flygpionjären Gösta von Porat (1886-1972) pensionerade sig (för andra gången, på grund av andra världskriget) drog han sig tillbaka till sitt hem i smålandsskogarna, vackert beläget vid sjön Södra Vixen några kilometer utanför Eksjö. Han hade här under 30-talet låtit uppföra ett hus som han kallade Ullinge, detta efter sina döttrar Ulla och Inga. Idag är von Porats gamla hem känt som Ullinge Wärdshus.




Gösta von Porat i flygarutstyrsel modell tidigt 1910-tal. Mannen i keps till vänster är ingen mindre än Calle Cederström, Sveriges förste flygare.


Det är snart tre år sedan som idéen om ett Gösta von Porat Memorial Fly In nämndes här på bloggen. Antar det var senast det var så pass mycket vinter att man kunde åtminstone teoretiskt genomföra ett sådant upptåg på isen nedaför Ullinge. Nu är det riktig vinter igen och då återkommer tanken...

På fredagseftermiddagen togs dessa bilder på "örnnästet" Ullinge, tyvärr visserligen från "fel" sida. Sa jag förresten att min morsa jagat älg med Gösta von Porat..?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: stefan Sandberg

Publicerad 2009-02-22 17:19:05

Toppen idé. Jag har just lyckas ställa alla flygplanen på backen, men det krävs ju bara en för att flyga dit. Har du ett datum?

Postat av: F

Publicerad 2009-02-22 18:22:04

Tänk om jag hade..? ;D



Så här långt är det bara just denna idéen, det är inte förankrat hos Ullinge t ex. Sedan är det ju den biten att röja ett stråk....och det kan iofs bli rätt långt om man vill.



Men även jag tycker att det är en toppenidé, kanske märks? ;D



Postat av: Mattias

Publicerad 2009-02-23 13:47:56

Ullinge är fint! Har varit där ett par gånger med jobbet och minns speciellt bastun i två plan och med panoramafönster ut över sjön.



Vad vi egentligen gjorde där kommer jag dock inte riktigt ihåg...

Postat av: F

Publicerad 2009-02-23 14:05:34

Antagligen försökte ni konferera? ;)



Jo, stället ligger mycket fint o ska vara lite exklusivt. På vägen utanför stod för några år sedan "Gönnen Sie Ullinge", s k riktad annonsering ;)

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-02-26 06:55:50

Alltid ett nöje att läsa någon som kan sin historia!

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2009-08-23 09:18:35

Vill lägga in en kommentar angående von Porats begravning i Sävsjö kyrka 1972.

Just den dagen flög jag rundflyg med vår (HOLMSTRÖM FLYG) Cessna 172 SE-CYN (gul som en postlåda) från sjön intill Sävsjö. Jag startade mot norr in mot kyrkogården där Porats begravning pågick.

Jag visste om begravningen och försökte svänga undan så gott det gick, för att inte störa. Hoppas att jag inte störde begravningsgästerna för mycket. Kanske det till och med blev lite symbolik från von Porats livsintresse.

Vi hade plöjt up en bana på isen.

Mvh

J-O

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela