Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESMC 240522

Publicerad 2024-05-23 06:56:00 i Allmänt, Bücker, Hemmafältet, Håtuna, Propulärkultur,

Håkan Wijkander mellanlandade med sin Bücker Jungmeister SE-AJA igår på Ränneslätt. Det var första gången sedan 2017 vi fick se denna fina flygmaskin här igen. Jag har ofta genom åren här på bloggen kallat flygplantypen för Konstflygplanens Stradivarius...

Jungmeister SE-AJA var involverat i ett haveri i Lettland sommaren 2018, byggdes upp igen på Håtuna och kom åter i luften våren 2023. Utseendet har förändrats efter restaureringen, se till exempel här för jämförande studium.

Varför det nu står HW på bakkroppen får ni själva räkna ut...
Saxar från ett tidigare inlägg:

Idén om en liten maskin optimerad för konstflygning föddes hos Bücker och ur Jungmann konstruerade AJ Andersson den ensitsiga Bücker Bü 133 Jungmeister. När man dessutom försåg Jungmeister med Siemens-BRAMO Sh14A på 160 hk fick man till en fullträff, denna modell betecknades Bü 133C. Den rumänske piloten Alex Papanas uppvisning med sin Jungmeister vid invigningen av OS i Berlin i början av augusti 1936 lär ha varit något i "hästväg" - han höll sig hela tiden innanför löparbanorna..!

Bättre flygplan för konstflyging än Jungmeister dök inte förrän i slutet av 60-talet då nyare typer slog igenom på allvar. Bättre och bättre – det råder förresten delade meningar om det.
 
I Tyskland byggdes cirka 200 Jungmeister 1936-41, men typen licenstillverkades även i Schweiz och Spanien. Man talar gärna om Jungmeister som ”konstflygplanens Stradivarius”. Bro Airshows nyimporterade Jungmeister är registrerad SE-AJA där de sista tre bokstäverna kan utläsas AJ Andersson. SE-AJA är det första exemplaret som av typen kommit i svensk ägo.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela