Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Konstflygplanens Stradivarius: Jungmeister - 10

Publicerad 2020-12-04 15:09:00 i Bücker, Propulärkultur,


Med hjälp av denna flyer görs det reklam för nytillverkade Bücker Bü 133 D-1 Jungmeister av Josef Bitz Flugzeugbau. I samarbete med Clemens Bücker hade man 1967 anskaffat ritningsunderlag för typen från Spanien. De tyska orginalen hade förstörts under andra världskriget, alternativt befanns inlåsta i ett oåtkomiligt arkiv långt bort i öst.
Bitz hade bakgrund i tysk flygindustri på 30- och 40-talet, men hade efter krigslutet bytt sysselsättning: Han startade en snickerifirma och gjorde främst möbler, men även bland annat proteser. Så småningom kom dock Bitz åter in på gebitet flyg och involverades med legotillverkning åt bland annat Scheibe och Schleicher, bägge välkända tillverkare av segelflygplan.
 
Idén med att återuppta produktionen av Bücker Jungmeister kom från amerikanen Jack D. Canary och för att sälja dessa bildades Aero Technik Canary.
Han hade jobbat för North American Aviation i Kina under andra världskriget och fortsatte inom företaget även efter freden. Canary var kanske mest känd som byggare och restaurerare av äldre flygplan - berättelsen om hur han räddade en Sopwith Snipe finns här. Canary anlitades även som kunsult vid inspelningar av filmer och var 1956 en av de som grundade American Aviation Historical Society (AAHS).

För de nytillverkade Jungmännen behövdes (gamla) motorer. Det verkade inte vara så lätt som man först han kanske trott. Bland annat gjorde Canary en förfrågan i Finland i januari 1968 angående Siemens Halske (Bramo) Sh 14-motorer. Om det blev några sådana inköpta därifrån är osäkert.

I samband med detta kan det vara läge att nämna följande som är saxat från Konstflygplanens Stradivarius: Jungmeister.

När intresset för konstflyg på allvar började komma igång igen på 60-talet fanns det till en början inga lämpliga flygplan att tillgå. Att börja tillverka Jungmeister på nytt sågs som ett bra alternativ. I Sverige köptes ett större antal Bramo Sh 14-motorer upp för detta ändamål och dessa kom kom från ett lager i Falköping (Firma Viking). Här fanns reservdelar från Flygvapnet till främst Klemm Kl 35 (Sk 15) och Focke Wulf Fw 44J (Sk 12), i den senare satt just Bramo-motorn.


Inte så värst många Jungmeister kom att nytillverkas på 60-talet, kanske ett tiotal? Dels försvårade löneutvecklingen i Tyskland och Österrike det hela, men framförallt så kom Pitts Special ut och tog över marknaden. Men det är inte försent än. I Spanien har det hänt att man på senare år tillverkat enstaka nya Jungmeister. Så även i Polen.
 
En annan orsak till att Jungmeister-produktionen hos Bitz Flugzeugbau kom av sig, berodde på att Canary omkom vid ett haveri i augusti 1968 med en Ryan PT-22, när man höll på att spela in Tora! Tora! Tora!. Den person som skulle promota de nya Jungmeistrarna i Nordamerika, tillika projektets primus motor, var borta. Bara tre exemplar färdigställdes hos Bitz med Siemens Halske (Bramo) Sh 14-motorer, varav den första precis hade provflugits sommaren 1968.

Från The history of Bucker aircraft:

The total production of this plane was 275 units, most of which had been lost during WWII or simply requisitioned by some Eastern countries. The only units that were still flying were those of the Swiss and the Spanish Air Force.
 
All the documentation to produce this airplane was in Soviet territory and the Swiss model was the Bü 133-B, so he went to C.A.S.A. to get the technical documentation for the Bü 133-D1, the most recent model.
 
The manufacture of the prototype was at Josef Bitz´s factory in Augsburg, Germany, where they had it ready by June 28th 1968. The test pilot was none other that Count Otto Von Hagenburg himself, 67 years old by that time.
 
They were able to find only three Siemens engines, so the fourth unit had to be re-engined with a 220HP Franklin engine, giving birth to the Bü 133-F. These four airplanes were exported to the United States between 1968 and 1969, having a price of $22,000 per unit. One of these aircraft, now re-engined with a Warner radial engine was flown in the 2010 “Airventure” airshow in Oshkosh, Wisconsin by current U.S. National aerobatic team member David Martin.
 
In 1968 the Swiss government sold 30 of its Jungmeisters, saturating the market. Bad luck hit again when Mr. Canary died during the filming of ‘TORA-TORA-TORA’. Given these circumstances and the advanced age of Mr. Bücker, the project was canceled.
Bitz hade lagt upp en hel del nytillverkade delar och det mesta gick vidare till Wolf Hirth GmbH när produktionen överfördes dit. Hirth kom att färdigställa ytterligare cirka ett halvdussin (?) flygplan innan projektet slutligen lades ner i januari 1972, bland annat den i citatet ovan nämnda Bü 133 F med Franklin-motor.
 
Se nu till att även läsa de tidigare inläggen Konstflygplanens Stradivarius: Jungmeister - 3, Konstflygplanens Stradivarius: Jungmeister - 5 och Konstflygplanens Stradivarius: Jungmeister - 6 samt Bücker Bü 133 Jungmeister - designed by Anders Johan Andersson. Bara för att nämna och länka till några andra inlägg i detta spännande ämne...

Avslutningsvis en bild på David Martin när han flyger sin Bitz-byggda Bü 133 D-1 Jungmeister N4937 (tillverkningsnummer 2003). Flygplanet har i nosen en Siemens-Halske (Bramo) Sh 14, som kanske kommer från Finland? Kanske från Sverige?
N4937 Bücker Bü-133D1 Jungmeister

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela