Vad hände med 29436?
Ännu en bild tagen av LEL, Lars E Lundin. Denna gång ser vi Saab J 29F Flygande Tunnan nummer 29436 på hemmabasen Malmen den 8 maj 1972. Radioanrop för flygplanet borde vara Niklas 43 då det vid denna tid är bara Målflygdivisionen (MFD) som fortfarande använder Tunnan i Flygvapnet.
Från det tidigare blogginlägget MFD:s sista J 29:or:
MFD:s Tunnor hade radioanropet Niklas så länge det även fanns Drakar kvar vid F 3, det vill säga till våren 1973. Totalt kom MFD att operera hela 34 stycken S 29, men dessa avvecklades under 1970. Dock kom de måldragande J 29F - nu försedda med målvinsch MBV-2S - få vara kvar ännu några år. Det är dessa som jag tänkt titta lite närmare på. Vilka var dessa flygplanindivider? De kan till exempel identifieras tack vare sina fenkoder - de låg samlade i F 3:s 50-serie.
Men användes flygplanet på bilden för målflygbogsering? Nej, jag tror inte det. Gissar att det fanns "rena" J 29F tillhands ett tag in på 70-talet hos MFD för att eventuellt spara flygtid på de målbogserande flygplanen av samma typ. Därför stationssignal/fenkod i 40-serien? Eller brydde man inte sig om att ändra? Verkar ha varit "43" hos F 3 allt sedan 29436 överfördes från F 10 i mitten av 1964. Flygande Tunnan utgick som stridsflygplan i Flygvapnet 1967.
Vad hände med 29436? Kan man säga att detta vara den sista vanliga J 29F i Flygvapnets tjänst? Det är nämligen min gissning. Det kasserades den 13 oktober 1972 med tillägget "Fpl disponeras av F 3 för museiändamål". Sedan försvinner 29436 och jag tror att flygplanet ändå - trots allt - kom att tyvärr gå till skrot? Någon därute som vet mer?
Nedan ser vi troligtivis samma flygplan ca 1960, då som F 10 gul Petter. Gissar att Bo-Gunnar Ingfeldt tagit bilden. Notera signalröda vingspetsar och ett dito streck som går över ryggåsen och fenans framkant.
Från det tidigare blogginlägget MFD:s sista J 29:or:
MFD:s Tunnor hade radioanropet Niklas så länge det även fanns Drakar kvar vid F 3, det vill säga till våren 1973. Totalt kom MFD att operera hela 34 stycken S 29, men dessa avvecklades under 1970. Dock kom de måldragande J 29F - nu försedda med målvinsch MBV-2S - få vara kvar ännu några år. Det är dessa som jag tänkt titta lite närmare på. Vilka var dessa flygplanindivider? De kan till exempel identifieras tack vare sina fenkoder - de låg samlade i F 3:s 50-serie.
Men användes flygplanet på bilden för målflygbogsering? Nej, jag tror inte det. Gissar att det fanns "rena" J 29F tillhands ett tag in på 70-talet hos MFD för att eventuellt spara flygtid på de målbogserande flygplanen av samma typ. Därför stationssignal/fenkod i 40-serien? Eller brydde man inte sig om att ändra? Verkar ha varit "43" hos F 3 allt sedan 29436 överfördes från F 10 i mitten av 1964. Flygande Tunnan utgick som stridsflygplan i Flygvapnet 1967.
Vad hände med 29436? Kan man säga att detta vara den sista vanliga J 29F i Flygvapnets tjänst? Det är nämligen min gissning. Det kasserades den 13 oktober 1972 med tillägget "Fpl disponeras av F 3 för museiändamål". Sedan försvinner 29436 och jag tror att flygplanet ändå - trots allt - kom att tyvärr gå till skrot? Någon därute som vet mer?
Nedan ser vi troligtivis samma flygplan ca 1960, då som F 10 gul Petter. Gissar att Bo-Gunnar Ingfeldt tagit bilden. Notera signalröda vingspetsar och ett dito streck som går över ryggåsen och fenans framkant.