Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Kulturhistoriska förluster: Om exporten av svenska veteranflygplan

Publicerad 2023-09-06 21:47:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Till slut kände jag att det var dags att lägga ut detta blogginlägget. Jag fasar lite för detta. Ja, det får mig att må dåligt. Samtidigt tycker jag att denna åderlåtning av vår kulturhistoria inom flygsvären måste åskådliggöras. Därför har jag satt ihop denna lista och denna text, trots allt. Den fångar upp de exporter som jag på rak arm känner till...och det finns säkert fler fall.

Det finns med andra ord också en viss risk för uppdatering.
 
Den inledande bilden visar de Havilland Hornet Moth SE-AGE i hangar i Norrköping i väntan på att skeppas till Australien våren 2012.

Men här i början vill jag förklara min inställning: Varför gör jag detta inlägg? Saxar från Flyg är kultur - 7:

Glöm de veteranflygplan som på senare år har importerats hit. Det är självklart glädjande att det finns möjlighet till detta men det handlar då om flygplanindivider som allt som oftast inte är rotade i ett land eller sammanhang, eller...ja, kultur.

Men flygplan som funnits i Sverige sedan de varit nya på 30-, 40- och i viss mån även 50-talet, ska man hantera lite mer varsamt. Fundera några varv extra innan de säljs till exempel till Tyskland eller UK. Utrön verkligen att det inte finns någon svensk intressent som kan tänka sig köpa flygplanet innan utländska spekulanter kommer in i bilden. Vet att den svenska marknaden är ytterst begränsad och tyvärr krympande, men försök!

Genom åren har jag vid flera tillfällen bistått flygplansrenoverare när man behövt etablera/säkerställa fångesthandlingskedjor på äldre flygplan som inte varit upptagna på registret på länge. Transportstyrelsen vill ha en komplett ägandehistorik redovisad inför återregistrering av flygplanet. Detta för att ingen ska kunna senare komma att hävda äganderätt. Att jobba med detta är inte alltid enkelt och kan ibland ta sin lilla tid med efterforskning av olika efterlevande...om de nu ens finns. 

Dessa jobb har ändå varit kul, för mitt hjärta klappar ju lite extra för denna form av kulturhistoria. Min motivation till att assistera med detta har varit att se en bit här - och en bit där - av vår kulturhistoria i luften igen. Och det här i Sverige, där föremålet har sin plats rent historiskt. Man hanterar inte till exempel en tysktillverkad Klemm som kommit till Sverige på 30-/40-talet som en Cessna 172 från 60-/70-talet.

De veteranflygplan som importerats sedan tidigt 70-tal åren och exporterats sedan 2000 hamnar i ett annan segment och därför tas de inte med på listan. De tillhör inte kulturarvet på samma vis, har inte samma rötter.

Segelflyg har jag inte samma koll på, kanske inte heller riktigt samma vurm. Eventuellt ett eget inlägg så småningom?

Då så. Dessa motordriva veteranflygplan har sedan sekelskiftet lämnat Sverige. Det handlar om projekt såväl som flygande:
  
SE-AGA Caudron C.510 Pélican. I Sverige 1937-2018. Såld till Frankrike.

SE-AGE de Havilland DH.87B Hornet Moth. I Sverige 1937-2014. Såld till Australien. (Barkarbypriset 2004)

SE-AIC Piper J3C-50 Cub. I Sverige 1939-2013. Såld till Danmark.

SE-ANP Cessna C-37 Airmaster. I Sverige 1944-2008. Såld till Finland.

SE-ARO Auster J/1 Autocrat. I Sverige 1946-2014. Såld till UK.

SE-AUT Piper J3C-65 Cub. I Sverige 1946-2001. Såld till Norge.

SE-AWP Piper J3C-65 Cub. I Sverige 1948-2003. Såld till Polen.

SE-BFD Piper J3C-65. I Sverige 1947-2023. Såld till Nederländerna. (Barkarbypriset 2009)

SE-BGA Klemm Kl 35D. I Sverige 1941-2018. Såld till Tyskland.

SE-BHD Klemm Kl 35D. I Sverige 1940-200x. Vrak/dokumentation sålt till Tyskland.

SE-BII N.A. AT-16 Harvard IIB. I Sverige 1948-2016. Såld till UK.

SE-BNL Saab 91A Safir. I Sverige 1947-2003. Såld till Norge.

SE-BRG Fairey Firefly T.T.Mk.1. I Sverige 1950-2004. Såld till UK.

SE-BRZ  Focke Wulf Fw 44J. I Sverige 1936-2012. Såld till UK
 
SE-BTR Percival P.34 Proctor Mk.III. I Sverige 1951-2006. Såld till UK.

SE-BYU Auster J/1 Autocrat. I Sverige 1954-2013. Såld till UK.

SE-BZP Stinson V-77 Reliant. I Sverige 1954-2000. Såld till UK.

SE-BZT  Piper PA-20-135 Pacer. I Sverige 1954-2021. Såld till Norge.

SE-CAU Fairey Firefly T.T.Mk.1. I Sverige 1955-2004. Såld till UK.

SE-CEA Pervival P.31 Proctor Mk IV. I Sverige 1956-2010. Såld till UK.

SE-CFN Auster V Alpha. I Sverige 1958-2010. Såld till Finland.

SE-CGM Noorduyn Norseman Mk.VI. I Sverige 1962-2015. Såld till Norge.

SE-CGR  Auster J/1 Autocrat. I Sverige 1958-2014. Såld till Frankrike.

SE-CHP North American NA-77 Texan. I Sverige 1952-2016. Såld till Nederländerna.

SE-COG de Havilland DH.82a Tiger Moth. I Sverige 1960-2020. Såld till Danmark.

SE-DAF Sud SE-210 Caravelle III. I Sverige 1962-2022. Skänkt till Finland.

SE-EGT Focke Wulf Fw44J Stieglitz. I Sverige 1937-1974, 1990-2017. Såld till Tyskland.

SE-FUD N.A. AT-16 Harvard IIB. I Sverige 1947-2018. Såld till Danmark.

SE-KUA Saab 91B Safir. I Sverige 1953-2020. Såld till UK.

SE-

SE-

SE-

Det finns ytterligare ett antal Saab 91B Safir/Sk 50B som sålts utomlands på senare år, främst till Norge, men även till Nederländerna. I det fallet ser jag det inte som ett problem, utan snarare lite tvärtom: Det gör svenskt flyg känt utomlands.


Att kunna förvärva plan över gränserna är absolut inte fel. Men det här handlar om de flygplan/föremål som varit i landet så länge att de kan anses som en del av vår kulturhistoria. Man kan likna det att det inte bara tomt på väggen när man säljer tavlan. Det blir "hål i väggen", tas ur sitt sammanhang.

Men det kommer ju ingenting att hända med dessa gamla vrak om inte någon tar sig an dem. Finns det ingen som är intresserad i Sverige så vad gör man? Eller budet från svenskt håll är inte ens i närheten av det från utlandet? Ja, det är relevanta argument, det håller jag med om. Och det kommer jag få höra i tid och otid efter denna texts publicering.

Men man måste reagera när det här har en sådan falsk klangbotten: Ena stunden kan många verksamma inom veteranflygsvängen kan tycka saker och baktala varandra. Anse att man ljuger en den ena änkan än den andra full, med att man ska ta hand om Torvald/Sigvald/Göte eller vad han må ha hetats kvarlåtenskap, vad det gäller åtråvärda grejer. Man får köpa för ett pris som knappast är relaterat till vad det är värt internationellt. Sedan går det några år år, restaureringen är klar...och ut med aerodynen på planecheck!

För några år sedan blev det möjligt att kulturminnesmärka luftfartyg - läs Flyg är kultur - 8 - men hur har utfallet blivit? Hjälper det något? Och vad dominerar i inställningen? Att tjäna pengar eller förvalta en bit av vår gemensamma kulturhistoria i flygande form? 

Det är med andra ord ofta en hel del dubbelmoral i detta. Och vad man sagt till den gamle ägaren eller hans änka? Ja, det är detta läget fullständigt bortglömt. Vad apparaten har för position i vårt kulturarv är nu,  när allt kommer omkring, inte heller ett dugg viktigt. 

Konstigt nog har man säkert gjort sig själv "besväret" att ansöka om k-märkes-befrielsen vad det gäller avgift hos transportstyrelsen de senaste åren. 

Så förlåt om jag känner att jag måste säga detta: Det skulle inte göra mig ett dugg om man eftertaxerade med full avgift de berörda åren tillbaka. Man har missförstått och missbrukat rätten till avgiftsbefrielse då man aktivt medverkar till export.

Tillväxten inom veteranflyg-communityn i Sverige är för liten (och delvis hänger det ihop med faktorer som jag tog upp angående bristen arrangemang samt mötesplatser/nod i ett inlägg för ett tag sedan.). Det är en anledning; att säljarna inte hittar någon som de anser som lämplig köpare här i landet. En annan anledning just nu är kronkursen.  

Som sagt, om man inte har en något så när klar bild, så kan man inte förstå hur Sverige håller på att åderlåtas på sin kulturhistoria inom området flyg. Det är så man ska se ovanstående listuppställning. Den är inte komplett och kommer att bli uppdaterad (tyvärr). 

Vill jag återigen påpeka att hela idéen och grundläggande drivkraft med min blogg är att lyfta fram våra svenska kulturhistoriska skatter. Se till att de kommer till sin rätta och bevaras i den miljö de hör hemma. 
På söndag inträffar den av Riksantikvarieämbetet utlysta Kulturarvsdagen, som i år har temat Levande kulturarv. Hade varit perfekt för Veteranflyg-Sverige att engagera sig, men jag bristen i detta är nog tyvärr ännu ett tecken i tiden.

Avslutningsvis ett par bilder från det en gång planerade inlägget Agaton - 6, som lades upp i bloggskafferiet den 12 december 2017 men numera är slopat.

Senast omskriven i oktober 2009 - Caudron Pelican SE-AGA.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Tommy

Publicerad 2024-02-01 10:17:35

Jag delar Din uppfattning och det är för Sorgligt. Tex EAA borde var intresserad av att dessa flygplansindivider behålls i landet, men det verkar precis tvärtom.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela