Flyg är kultur - 8
Så här säger riksantikvaren på RAÄ:s nyhetssida:
− Det rörliga kulturarvet är till största delen ett levande kulturarv. Det är huvudsakligen ideella organisationer och privatpersoner som ser till att hålla fordon rullande, flytande och flygande. De behöver bättre förutsättningar för att kunna fortsätta med sina insatser för att bevara och använda kulturarvet. Därför föreslår vi en så kallad hänsynsregel i kulturmiljölagen, säger riksantikvarie Lars Amréus.
Förslaget till förändring av kulturmiljölagen uttrycks på detta vis:
Hänsyn till historiska transportmedel
1 kap. 5 § kulturmiljölagen
Statliga och kommunala myndigheter ska ta hänsyn till intresset av att bevara och använda historiska transportmedel.
Med historiska transportmedel avses äldre vägfordon, spårburna fordon, luftfarkoster och sjöfarkoster som inte är skyddade enligt 2 kap. 1 eller 2 kap. 1 a §§ i denna lag.
Läs mer genom att ta del av följande dokument:
Länk till rapport
Länk till bilaga
Tidigare har jag föreslagit ett förstadium inför innan kulturminnesmärkning av luftfartyg som jag kallade för Svenskt Flyghistoriskt Arv. Kolla gärna in mina gamla texter med rubriken Flyg är kultur, börja gärna med denna.
Flyg måste anses som det förra seklets stora grej. Hur man än vänder och vrider på det så har flygplanet hjälpt oss att vinna krig och vinna affärer, detta samtidigt som det hjälpt den enskilde att vinna över sig själv och förverkliga drömmen om att lära sig flyga. Det finns många aspekter i flygets utveckling och man ska inte stirra sig blind på de till synes stora...
Vad vi måste odla i landet är en stolthet att äga och flyga ett stycke kulturhistoria. Det borde också visas från offentligt håll på något sätt när det är passande, precis på samma sätt som man gör när man återställt en gammal båt till originalskick.
Svensk Flyghistoriskt Arv behöver inte stanna vid bara företeelsen flygplanet. Det kan handla om platser och byggnader, men även till exempel instrument och verktyg etc. Ett oerhört viktigt incitament för hålla kulturarvet igång är kunskap och hur denna förs vidare: Hur håller vi de gamla flygplanen i luften och hur håller vi liv i de gamla miljöerna. Att vidmakthålla.
Nu kan man börja hoppas att den (förhoppningsvis) kommande lagförändringen, ska säkra upp så att våra flygande klenoder kan fortsatt vara det i Sverige - i den kulturmiljö de hör hemma.