DC-7BF SE-ERF
Universal Airlines Douglas DC-7BF N758Z fotograferad i Oklahoma City 1968 av Clint Grooves. Bägge lastdörrarna är som synes öppna. Från början tillverkades planet som en DC-7B för för American Airlines och togs i användning som N335AA i juni 1957.
Tillverkningsnummer 45232/line no. 821 - i oktober 1960 konverterades flygplanet till fraktare och typbeteckningen ändrades till DC-7BF.
Sommaren 1966 omregistrerades sjuan till N758Z i samband med att den överläts på Zantop Airlines. Ganska snart därefter sålde familjen Zantop sitt flygbolag namnet ändrades till Universal Airlines.
I april 1969 säljs N758Z till California Airmotive, ett företag ägt av den inte helt okände Allen Paulsen. Flygplanet är ett av fyra DC-7BF som Svenska Röda Korset månaden därefter tecknar kontrakt på hos California Airmotive, detta för att sättas in i luftbron till Biafra.
Tänkt var att några av de av Röda Korsets tidigare använda icke-fraktkonverterade DC-7B nu skulle fasas ut. Riktigt så kom det inte bli. I början av juni 1969 sköts en av dessa DC-7B ner av nigerianska flygvapnet när det var på väg in till Biafra med hjälpsändningar. Röda Korsets flygplan ställdes på backen.
Tillverkningsnummer 45232/line no. 821 - i oktober 1960 konverterades flygplanet till fraktare och typbeteckningen ändrades till DC-7BF.
Sommaren 1966 omregistrerades sjuan till N758Z i samband med att den överläts på Zantop Airlines. Ganska snart därefter sålde familjen Zantop sitt flygbolag namnet ändrades till Universal Airlines.
I april 1969 säljs N758Z till California Airmotive, ett företag ägt av den inte helt okände Allen Paulsen. Flygplanet är ett av fyra DC-7BF som Svenska Röda Korset månaden därefter tecknar kontrakt på hos California Airmotive, detta för att sättas in i luftbron till Biafra.
Tänkt var att några av de av Röda Korsets tidigare använda icke-fraktkonverterade DC-7B nu skulle fasas ut. Riktigt så kom det inte bli. I början av juni 1969 sköts en av dessa DC-7B ner av nigerianska flygvapnet när det var på väg in till Biafra med hjälpsändningar. Röda Korsets flygplan ställdes på backen.
Från DC-7BF "Super Snoopy" :
De närmaste veckorna därpå var hektiska med förhandlingar mellan de bägge stridande och Röda korset. Det gick inte få några garrantier för att man inte skulle skjuta på de vitmålade flygplanen igen och på grund av detta kom beslutet att avveckla flygverksamheten. Därför kom två av de fyra DC-7BF-planen att avbeställas den 18 juni. Arbetet på nummer två hade gått så pass långt så att levereransen inte kunde hejdas. Detta var SE-ERF (c/n 45232, ex N335AA, N758Z) som landade på Bromma efter ferry från USA den 2 juli.
Denna bild knäppte Kjell Nilsson när DC-7:an ankom Bromma den 2 juli 1969....
...och nästa i RK-målning den 12 oktober 1969. Läs mer om denna DC-7BF fortsatta öde i detta inlägg: Hank Warton och hans ARCO Bermuda - 3.
Nedan bild tog Lars E Lundin på SE-ERF på Bromma i augusti 1969, nu vitmålad med stora röda kors. Meningen var att Röda korsets luftbro till Biafra skulle återupptas, men så kom aldrig bli fallet. Istället kom...nej, klicka på länken ovan för en riktigt bra historia.