1962 - oersättliga flygplan förstörs
1962 försvann de sista exemplaren av tre av Flygvapnets legendariska flygplantyper. Det slumpade sig att de alla var spaningsplan och handar om Saab S 18A, S 26 North American P-51D Mustang samt S 31 Supermarine Spitfire Mk.XIX.
Hade man bara låtit dessa vara ett par tre år till. hade flygplanen antagligen blivit räddade till eftervärlden. Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) hade grundats 1961 och de nästkommande åren gjorde man en rivstart vad det gäller inventringen av "äldre flyghistorisk materiel". Ibland kan det nog kännas lite snopet att man föll på målsnöret vad det gäller att hitta en något så när hel Saab 18 som kunde bevaras för museiändamål.
Det kom sedan att behövas ett enormt arbete att finna och återuppbygga den B 18B som nu finns hos Flygvapenmuseum. Fram tills det 1978 blev känt att B 18B nummer 18172 existerade på botten i Härnösands hamn, fanns ingen Saab 18 listad som kvar i världen.
Men det finns fortfarande ingen Saab 18A bevarad. Tidigare har jag trott att SE-CFL (18131) och SE-CFO (18157) var de sista som fanns kvar (stående på Sundbro), men numera är jag inte längre så säker på det. Se inlägget Airborne Mapping Ltd. - kvarlåtenskap.
Det kan ha varit så att två stycken S 18A existerade minst lika länge - kanske längre? - på Kallax.1959 parkerades de två sista S 18 hos F 21 på Kallax och hölls i reserv. Ett halvdussin S 32C Lansen från F 11 placerades hos F 21:s spaningsdivision och övertog uppgiften havsövervakning med flygburen spaningsradar under de nästkommande åren. Officiellt kasserades de sista sju S 18A vid F 21 den 10 mars 1959. Dessa var 18108,18119, 18133, 18136,18143, 18146 och 18153.
Enligt legenden lär de två kvarvarande S 18A så småningom flugits över till Boden-Heden för att där skrotas. Inga belägg för detta finns dock. Men en trovärdig uppgift säger att de två flygplanen syns på ett flygfoto över Kallax taget på försommaren 1962. De står parkerade på västra sidan av platta 1 vilken ligger väster om Hangar 85. Bägge S 18A skrotades gissningvis under hösten 1962.
Jag tänker på följande händelse som inträffar ungefär samtidigt. I oktober 1962 förbrukas slutligen S 26 Mustang nummer 26107 vid en brandövning på Kallax. Flygplanet hade kasserats i november 1953 efter att ha varit involverat i ett haveri på Kallax den 23 juni samma år. Med andra ord, nästan nio år tidigare.
Det mesta ovan är hämtat från Akktu Stakki – en spaningsdivision under 70 år Del 3: 1957–66 av Anders Jonsson.
1965 kunde man få hem en före detta J 26 Mustang från Israel och 26020 finns numera på Flygvapenmusem. Vid Flygmuseet F 21 finns en återuppbyggd S 26 Mustang - se till exempel En Mustang återuppstår - 7.
Den sista Mustangen lämnade F 21 i november 1954. Den var egentligen öronmärkt för bevarande vid museum, men ödet ville annorlunda och 26043 kom att säljas till Nicaragua.
Slutligen beger vi oss söderut och minner om en Spitfire. Jo, ett exemplar av de 50 stycken S 31 Spitfire Mk.XIX som användes av F 11 åren 1948-55 överlevde lite längre än övriga, som skrotades grundligt bort. (Det kom att dröja till 1982 innan man till Flygvapenmuseum kunde anskaffa en Spitfire Mk.XIX, detta från Kanada i en tämligen avancerad byteskarusell.)
1965 kunde man få hem en före detta J 26 Mustang från Israel och 26020 finns numera på Flygvapenmusem. Vid Flygmuseet F 21 finns en återuppbyggd S 26 Mustang - se till exempel En Mustang återuppstår - 7.
Den sista Mustangen lämnade F 21 i november 1954. Den var egentligen öronmärkt för bevarande vid museum, men ödet ville annorlunda och 26043 kom att säljas till Nicaragua.
Slutligen beger vi oss söderut och minner om en Spitfire. Jo, ett exemplar av de 50 stycken S 31 Spitfire Mk.XIX som användes av F 11 åren 1948-55 överlevde lite längre än övriga, som skrotades grundligt bort. (Det kom att dröja till 1982 innan man till Flygvapenmuseum kunde anskaffa en Spitfire Mk.XIX, detta från Kanada i en tämligen avancerad byteskarusell.)
Det handlar om nummer 31039 som efter det att flygplanet kasserats sommaren 1955 hade hamnat hos Stockholms Stads Industri- och hantverksskola på Polhemsgatan på Kungsholmen.
1962 ansåg man att 31039 hade gjort sitt i undervisningen. Vraket S 31:an hamnade liggande på skolans bakgård, längst ner på Inedalsgatan mot vattnet. Platsen skulle snart därefter få ny bebyggelse. Gissningsvis försvann 31039 när vissa av de äldre byggnaderna jämnades med marken. Eller..? Kanske återkommer till 31039. Den har ju något av en legendstatus och varit föremål för en hel del ryktesspridning...
1962 ansåg man att 31039 hade gjort sitt i undervisningen. Vraket S 31:an hamnade liggande på skolans bakgård, längst ner på Inedalsgatan mot vattnet. Platsen skulle snart därefter få ny bebyggelse. Gissningsvis försvann 31039 när vissa av de äldre byggnaderna jämnades med marken. Eller..? Kanske återkommer till 31039. Den har ju något av en legendstatus och varit föremål för en hel del ryktesspridning...