26020 - Flygvapenmuseums Mustang

När jag ändå igår besökte Flygvapenmuseum i ett annat ärende (vilket återkommer jag till!), frågade jag om det gick att titta lite närmare på J 26:an som nu står i verkstaden. Visst gick det! Man tackar Per och Totte.

Det har nu kunnat säkerställas att denna Mustang är 26020. Har funnits en del tveksamheter tidigare, men Flygvapenmuseums Per Björkqvist kunde för några veckor sedan putsa fram "26020" i plåten framför stabben. Han håller nu på med att återställa flygplanet till en J 26, som den var i Flygvapnet.

Bilden nedan: Flygplanets så kallade Data Block är ifyllt, där det specifieras att det ingår i beställningen i batch No.92948-R, är av typen P-51D20-NA och har i USAAF det individuella serienumret 44-63992. 44- står för att flygplanet är betalt med pengar från 1944 års amerikanska budget.

26020 levererades i april 1945 från en amerikansk depå i England, via den "skandinaviska" flygbasen Metfield, till Bromma, tillsammans med ytterligare 45 stycken nya P-51D Mustang. I början av 50-talet var 26020 en av de 25 Mustanger som såldes från Sverige till Israel. 1965 återbördades flygplanet till Sverige.

Flygplanet är lite präglat - eller vad man ska säga - av åren i Israel. Dessa installationer försvinner nu och instrument etc, anvisningar och varningstexter (även på engelska) med mera från svensktiden kommer på plats. Det finns att göra för Per. Ett tacksamt och roligt jobb. Så när kommer Swedish Mustang Foundation och hälsar på?
