Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

18 är 80

Publicerad 2022-06-19 19:42:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Den 19 juni 1942 provflög Claes Smith prototypen till Saab 18 vid Tannefors flygplanfabriks flygfält i Linköping. Idag för exakt 80 år sedan!
Typen kom att användas i Flygvapnet 1944-59 och totalt kom 245 exemplar tillverkas. Saab 18A hade två STWC-3-motorer och Saab 18B hade två DB 605-motorer.

Film från F 3 år 1947, här flyger man versionen S 18A. Det var tidigare B 18A som konverterades till spaningsflygplan. Sedan fanns även varianterna B 18B och T 18B (den sista som bara användes av F 17).
I mitten av 50-talet började Flygvapnet fasa ut denna flygplantyp, först B- och T 18B som ersattes av A 32A Lansen. Därefter S 18A som ersattes av S 32C.

Kolla gärna in det tidigare inlägget Männen på marken - 1 för fler bilder med mera.

Kanske den sista Saab 18 som flög i Flygvapnet? Saab S 18A nr 18129 är på bilden utrustad med noskamera och spaningsradar PS-18/A för havsövervakning. Notera att propellerbladen målats svarta och att dykbromsinstallationen slutligen tagits bort (Jämför med översta bilden.). De sista exemplaren av S 18A kasserades den 22 maj 1959, däribland 18129.


Den sista flygningen med en Saab 18 gjordes gissningsvis i augusti 1959, då med det civilregistrerade exemplaret SE-CFL (18131). Se Airborne Mapping Ltd. - kvarlåtenskap. Cirka 1962 skrotades SE-CFL och systerflygplanet SE-CFO (18157) på Sundbro. Efter det fanns det ingen Saab 18 bevarad.

Det kom att dröja till 1979 då man bärgade B 18B nummer 18172 i hamnen i Härnösand. Där hade flygplanet legat på sjöbotten sedan 1946. 18172 har sedan dess byggts upp igen och finns utställd på Flygvapenmuseum.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela