18 är 80
Den 19 juni 1942 provflög Claes Smith prototypen till Saab 18 vid Tannefors flygplanfabriks flygfält i Linköping. Idag för exakt 80 år sedan!
Typen kom att användas i Flygvapnet 1944-59 och totalt kom 245 exemplar tillverkas. Saab 18A hade två STWC-3-motorer och Saab 18B hade två DB 605-motorer.
Film från F 3 år 1947, här flyger man versionen S 18A. Det var tidigare B 18A som konverterades till spaningsflygplan. Sedan fanns även varianterna B 18B och T 18B (den sista som bara användes av F 17).
I mitten av 50-talet började Flygvapnet fasa ut denna flygplantyp, först B- och T 18B som ersattes av A 32A Lansen. Därefter S 18A som ersattes av S 32C.
Kolla gärna in det tidigare inlägget Männen på marken - 1 för fler bilder med mera.
Kolla gärna in det tidigare inlägget Männen på marken - 1 för fler bilder med mera.
Kanske den sista Saab 18 som flög i Flygvapnet? Saab S 18A nr 18129 är på bilden utrustad med noskamera och spaningsradar PS-18/A för havsövervakning. Notera att propellerbladen målats svarta och att dykbromsinstallationen slutligen tagits bort (Jämför med översta bilden.). De sista exemplaren av S 18A kasserades den 22 maj 1959, däribland 18129.
Den legendariske förvaltaren vid F 11 Gösta Brink lär ha gjort den sista flygningen med en S 18A i Flygvapnets regi, enligt uppgift den 15 maj 1959 och just med 18129. Det skedde i samband med hämtning av en ny S 32C hos Saab i Linköping. Jag tror faktiskt att bilden är tagen på Saab vid detta tillfälle.
Den allra sista flygningen med en Saab 18 gjordes gissningsvis i augusti-september 1959, då med det civilregistrerade exemplaret SE-CFL (18131). Se Airborne Mapping Ltd. - kvarlåtenskap. Cirka 1962 skrotades SE-CFL och systerflygplanet SE-CFO (18157) på Sundbro. Efter det fanns det ingen Saab 18 bevarad.
Det kom att dröja till 1979 då man bärgade B 18B nummer 18172 i hamnen i Härnösand. Där hade flygplanet legat på sjöbotten sedan 1946. 18172 har sedan dess byggts upp igen och finns utställd på Flygvapenmuseum.