Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle of Säve - 38

Publicerad 2023-05-13 13:13:00 i Allmänt, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


Härom dagen blev det känt att Heart Aerospace har för avsikt att flytta verksamheten till Halmstad. Att man skulle lämna Säve flygplats blev känt i början av året. Som följd av detta meddelade ägaren av Säve, Castellum, att man därför kommer lägga ner flygplatsen helt och hållet i och med utgången 2024. En sällan skådad kovändning med tanke på hur man lanserade satsningen på Säve i september 2022. Med pompa och ståt...

Enligt en källa var det Heart Aerospace som blev utslängda av Castellum. 
"Castellum måste parkera lastbilar, och sett till kall ekonomi tjänar de mer på det än på flyg."
 
Eller är det omvänt så att Heart inte längre i sin tur kan pressa ut mer pengar ur Göteborgs kommun? Att detta är en anledning till att kommunen är tyst i ärendet?

Från twitter:

Att @heartaerospace flyttar tillverkningen av sitt elflygplan beror på att det inte blev möjligt bygga ut flygplatsen på Säve. Nu kan Halmstad bli en storflygplats. Reguljär civil flygtrafik, militär flottilj och nu även flygplanstillverkning.


"Att det inte blev möjligt att bygga ut flygplatsen på Säve"?! Och vad beror det på? Är det verkligen så illa att varken Castellum eller Heart har haft koll på vad som krävs när gäller hinderfrihet? Med tanke på de skisser och modeller man tidigare sett över Gateway Säve och Northern Runway är jag i så fall inte förvånad. Men lika fullt är det oerhört oprofessionellt. Det anstår inte en flygplatsoperatör - och en flygplanstillverkare - att vara så klantiga. Eller är det med flit? Vilket som; det är mycket oseriöst!


Heart Aerospaces huvudkontor flyttar tydligen "bara" till Lindholmen

Enligt ryktet lär Försvarsmakten vara intresserad att återta en del av Säves gamla depåområde. Högst förståerligt med tanke på omvärldsläget. (Göteborgs hamn är Nordens största och vital för inte bara Sverige.) Varför vill man inte ha en rullbana i direkt anslutning? Ju närmare sändningarna/leveranserna kan flygas in på fasta vingar, desto större skillnad kan det göra...den dagen det kanske behövs. 
  
Diskussionen runt hamnar gärna i skeptism gentemot eldrivna trafikflygplan. Som rubriken säger, handlar inte mitt engagemang om det. Jag tycker att det är bra att man får fram miljövänliga flygplan, oberoende hur de egentligen framdrivs. Här handlar det (återigen) om illa hanterad infrastruktur som har betydelse för hela Sverige - Säve flygplats. 

Glöm aldrig var problemen började; med Swedavia.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela