The Battle of Säve - 35

Det ser inte så ljust ut längre för Säve flygplats. Se till exempel SVT Västs artikel med rubriken Planer på elflygplansfabrik i Säve skrotas.
Heart Aerospace tänker inte längre bygga sin fabrik på Säve flygplats. Argumentet är att det är för dyrt att "rusta upp landningsbanan".
Är det som nu framkommer känns som svepskäl från Heart Aerospace sida? Har det skurit sig mellan Heart och markägaren Castellum? Detta har i sin tur tagit bort incitamentet för Castellum att behålla flygplatsen.
För bara fyra månader sedan var tongångarna fundamentalt helt annorlunda. Se mitt förra inlägg i ämnet - The Battle of Säve - 34.
Kan man verkligen anse Castellum och Heart Aerospace som seriösa aktörer om dessa med pompa och ståt ger en utfästelse i september 2022, men gör fullständigt tvärt om fyra månader senare?

Det är faktiskt en bit viktig svensk infrastruktur som man hanterar. När man flyttar verksamheter och flygklubbar inom fältområdet, och snabbt därefter river deras nyrenoverade hus - vad är det för signal?
Ena stunden visar Castellum att man är kommittad att driva Säve flygplats under en överskådlig tid, får flygklubbarna med sig i nyordningen, ger dem hopp och framtidstro, men gör sedan en kovändning av sällan skådat slag...

Var beredd på mer dåliga nyheter inom kort. 2024 ryktas det att Säve flygplats ska vara nedlagd. Det blir industriområde av den mark som Castellum äger.
Detta förfarande är att anse som rena rama bedrägeriet från Castellums sida! Flygklubbarna och andra Sävebaserade verksamheter bör nu undersöka möjligheten att föra en grupptalan/grupprättegång gentemot Castellum.
Runt elflyg är jag tveeggad. Jag kan förstå dig, allt i detta är totalt fartblint. Man tror att det ska ske underverk över en natt. Det kommer ta mycket längre att få genomslag än man säger nu. Det fattar du och jag. Samtidigt måste man börja någonstans....
Det som stör mig mycket är att en flygplantillverkare kallad Heart - som ska rädda all flygplatsinfrastruktur med sina hybridflygplan på ca 30 pax - i sitt första viktiga beslut ser till att sabba infrastruktur! Att lämna Säve - där deras flygplan inte kommer ha problem med banans bärighet (så stora och tunga är de väl inte!) - är företagets första stora beslut.
Heart? Vadå hjärta? Det tyder på att INTE har ett hjärta när man tar ett sådant beslut...knappt fyra månader efter att man kommittat sig till att se till att Säve ska vara en levande trafikflygplats! Heart Aerospace - dags att byta namn!
Och allt började med att Swedavia - som då drev Göteborgs City Airport - slutade hantera/använda/underhålla det genomtänkta dränieringssystemet som fanns på Säve flygplats. Det var en medveten handling. Ett medvetet beslut, av statliga flygplatsbolaget Swedavia. Kom ihåg det.
