Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle of Säve - 34

Publicerad 2022-09-25 12:00:00 i Allmänt, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

För någon vecka sedan gick man ut på bred front och berättade om framtidsplanerna för Göteborg-Säve flygplats (ESGP/GSE). Eller som ägaren Castellum valt att kalla projektet: Gateway Säve, där flygplantillverkaren Heart Aerospace kommer spela så att säga huvudrollen. Glada och spännande nyheter! Massa skriverier och stort genomslag i media. 
Den 15 september lanserade Heart Aerospace a new design for its hybrid-electric aircraft, the ES-30, dropping previous plans to develop the ES-19 electric plane.  

The company has also revealed that Air Canada (ADH2) and Saab have each invested US$5 million in the electric plane manufacturer. As part of the investment, Air Canada (ADH2) has also placed an order for 30 ES-30 hybrid-electric planes.  

Från denna artikel på Aerotime

Åtminstone kroppen ser ut härstamma från Dash 8. Ett kanadensiskt bidrag från Saab gissar jag. Se vidare Lars Wilderängs inlägg Heart Aerospace bygger elflygfabrik med minst 500 anställda i Göteborg - Saab och Air Canada in som aktieägare

Nu till det som jag vill trycka på! Det som dock inte riktigt framkommer i pressreleaserna och reportagen är att Säve ska bli en fullt fungerande flygplats igen! Banan kommer (åter) att bli 2000 meter och enligt nuvarande planering ska detta arbete vara klart 2026.

2018 köptes flygplatsen av Castellum från Serneke, som i sin tur hade köpt från Swedavia. Fram tills dess bloggade jag av och till om Säve och flygplatsens framtid. Många av er minns säkert hur illa Swedavia hanterade flygplatsen - se till exempel The Battle Of Säve - 1 från januari 2015.

Det är en slags ödets ironi att trafikflygplatsen Säve nu reser sig igen, som en fågel Fenix. Skulle inte förvåna mig om Swedavia nu håller på att skriva om historien om Säve flygplats, med tanke på det statliga företagets insatser för 6-7 år sedan.

Det kommer att byggas väldigt mycket mellan nuvarande terminalbyggnaden och banan. Heart Aerospace  kallar det här för Northen Runway. Det handlar om fem stora byggnader, som innefattar bland annat en provflygavdelning (med kapacitet för tre ES-30 samtidigt), ett nytt huvudkontor med plats för ca 500 medarbetare. Klart om två år. 
Under 2027-28 färdigställs en stor sammansättningshall, en leveranshangar och ett nytt stort utvecklingcenter. Då beräknas personalstyrkan hamna på cirka 500 ingenjörer samt ledning och cirka 400 i sammansättningshallen.

Och, som sagt, banan 2000 meter lång och en fullt fungerande trafikflygplats år 2026. När jag ser på bilden av denna modell nedan slås jag spontant av det kommer bli problem med hinderfriheten. 
Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Det är stor skillnad på atmosfären: För några år sedan rådde en uppgivenhet som nu har förbytts mot en påtaglig optimism.

Om jag fattat rätt ska allmänflygdelen/flygklubbarna flytta norröver och bygga nya hangarer? Vad vet man? Håll mig uppdaterad!

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anders S

Publicerad 2022-09-26 23:28:03

I detta nu röjer vi ut vår gamla klubbstuga för att flytta in i nya lokaler (norrut) om någon vecka.

Hangarerna kommer att stå kvar ett tag till, men en flytt norrut kommer så småningom!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela