Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Zlin Z.226T Tréner 6 SE-XFP

Publicerad 2023-06-12 08:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Den här bilden hade jag på väggen hemma som tonåring. Den fanns som mittuppslag i Allt om Hobby. Zlin Z.226T Tréner 6 SE-XFP flygs på bilden av Pär Cederqvist och Freddy Stenbom tog bilden 1984.

Freddy skrev bland annat följande i en artikel i nummer 2/1985:

En Zlin 226, SE-XFP, flyger sedan 1983 här i Sverige och deltar i de aerobatic-tävlingar som IAC ordnar. Planet ägs av en grupp med bl a Lars Davoust och Hans Johansen, två mycket aktiva aerobatic-piloter från Halmstad.

- Planet är en dröm att flyga, säger Hans. Det är godkänt för all aerobatic.

Pär Cederqvist från Ljungbyhed har också tävlat med detta plan och han kom tvåa med det vid SM 1983. Då var planet visserligen fortfarande norskregistrerat som LN-MAX.
Flygplantypen har många meriter bakom sig i internationella sammanhang. Det första VM-et i modern tid gick i Tjeckoslovakien 1960 och här flög alla tre medaljörerna Zlin 226. Tjecken Ladislav Bezak vann i en Zlin 226T medan övriga hade Z226A. Vid nästa VM 1962 vann ungraren Josef Toth i en Zlin 226T. Tjecken Jiri Blaha "uppfann" den nya manövern Lomcevak i en Zlin 226T.
 
Med IAC i texten ovan aves International Aerobatic Club Chapter 22 Sweden, numera känt som Svenska Konstflygförbundet (SKFF).

Från zlintrener.com:

Through the development of the Walter Minor 4-III engine, the 120 kW (160hp) Walter Minor 6-III inverted, inline, six cylinder, piston engine has been introduced. The engine was driving a two blade fixed pitch propeller. The new engine enhanced the plane’s performance significantly, and since that it become suitable for glider towing. An extra fuel tank was placed right behind the rear seat and the glider tug was ready in 1954. She was named Z-226B “Bohatyr”.

During the Z-226 test flights it was discovered and proved, that the type – beside being a good tug plane – has excelent aerobatic characteristics too. In order to further improve „akrobat” aerobatics performance, the extra fuel tank from the fuselage was removed, the towing propeller was changed and the fuselage was reinforced. The Z 226 Tréner 6 – introduced in 1955 - was built in different sub types as the, single seat Z 226A Akrobat, the already mentioned glider tug Z 226B and the Z 226T trainer.

Denna bild tog jag på Everöd den 10 oktober 2018. Zlin Z.226T Tréner 6 SE-XFP, tillverkningsnummer 365, är tillverkad 1961 och har tidigare burit registreringarna OH-TZD, D-EDEW och därefter LN-MAX. Den 30 maj 1984 inregistrerades SE-XFP med angiven ägare Team Zlin i Ljungby. Minns att jag klappade SE-XFP i en hangar på Feringe sommaren 1987.

Numera ägs SE-XFP av Peter Skoglund och är baserad på Everöd. Det är inte långt ifrån numera nedlagda Rinkabyfältet där IAC Chapter 22 för 40 år sedan hade åtskilliga tävlingar. Denna Zlin 226 var ofta med och tumlade runt i boxen.

Det här med Zlin och Bezak hade etsat sig fast i mitt minne redan när jag som nioåring läste serietidningen Pilot, där berättelsen om hans flykt till Västtyskland med sin familj i en Zlin 226 fanns i tecknad form. Det där har jag tidigare ingående berättat om i inlägget Bezâk - inte bara lomcovákMed tanke på det var det kanske inte så konstigt att bilden åkte upp på väggen...

Avslutande bilden är tagen i Eslöv den 22 augusti 2009.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela