Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bezâk - inte bara lomcovák

Publicerad 2011-02-13 12:10:00 i Allmänt, Kalla kriget, Personligt urval, Propulärkultur,



I december 2007 skrev jag:

Ytterligare en liten intressant topic som man dykt in i och börjat forska lite i är runt Ladislav Bezâk, den legendariske tjeckiske världsmästaren i aerobatics. I november 1971 flydde han med familjen (fru och fyra små pojkar nedstuvad i den främre sittbrunnen) i sin Zlin 226 till Västtyskland, detta med ett par MiG-17 ur det tjeckiska flygvapnet hack i häl som försökte skjuta ner dem. Sannerligen en bedrift att klara av en sådan sak! Men om det skulle var någon som skulle fixa detta...ja, så var det väl just Bezâk.

Det kanske blir en bloggning om Bezâk vad det lider...och/eller en artikel. Kanske under rubben "Bezâk - inte bara
lomcovák."



Det är väl kanske dags att ta tag i där bloggningen. Men varför vill jag skriva om Bezâk?



Svar: Serietidningen Pilot. När jag var nio år så läste jag i den en serie om just Ladislav Bezâk och flykten som han gjorde med sin familj från Tjeckoslovakien 1971. Men det var inte en lång historia som Pilot publicerade, bara tre sidor...



Detta fascinerade mig.

Ladislav Bezâk blev världsmästare 1960 i det som brukar betecknas som det första "riktiga" VM i aerobatic i modern tid. Det hölls på hemmaplan, i Bratislava närmare bestämt. Här berättar han själv om hur det var på den tiden samt om lomcovák - Aerobatics from the past. Han kom med tiden att personligen "disponera" (äga) en Zlin 226 Trener, ovanligt för att vara i östblocket. Till vardags var han styrman på Ilyushin Il-14/Avia 14 i det tjeckiska flygbolaget ČSA.

Pragvåren kom...och gick. Efter den sovjetiskledda invasionen av Tjeckoslovakien 1968 blev det kommunistiska styret mycket hårdare igen, drömmen om en slags demokrati försvann och förbyttes mot ett skräckvälde. 1971 visste Bezâk att hans dagar som anställd vid CSA var räknade. Han hade blivit för populär i väst...och var lite av en "omslagspojke" för tiden före och under Pragvåren. Det gällde att göra något, bättre att förekomma än förekommas.  

Serieepisoden berättar i stort hur flykten gick till, men så här gick det väl något förenklat egentligen till:

Flykten genomfördes lördagen den 19 december 1971. Tänkt var från början att Bezâk skulle flyga från sin hemmabas Kladno (LKKL) till ett närbeläget litet stråk som användes för pepudring (jordbruksflyg). När han kom dit var det inte läge att landa, antagligen för att vinden låg fel för en start med fulltankat flygplan med hela familjen ombord med hänsyn till hinder. Så vad göra? Det var bara att smyga hem igen.

Vid lunchtid - när det var så lite folk som möjligt på flygplatsen i Kladno - taxade han planet till en undanskymd del av fältet, plockade sina fyra pojkar och hustru över staketet och ner i den främre sittbrunnen i flygplanet, startade och steg. Vädret var ganska typiskt för årstiden, två molnskikt - ett marknära och ett som låg på 6000 fot. Tanken var att fortast möjligt nå det övre molnskiktet, men detta tog längre tid än vad man beräknat med (eller trodde Bezâk trott att det övre skiktet låg lägre?). Detta blev en kritisk faktor då man hade cirka två timmars flygtid till den tänkta landningsplatsen i Västtyskland. 

Det är ungefär en halvtimme kvar till gränsen då en MiG-17 ur tjeckiska flygvapnet, ditvektorerad via markradar, anfaller med jaktraketer och/eller akan. Den förste världsmästaren i aerobatics i modern tid, Bezâk, får användning för sin flygskicklighet. Jaktflygplanet gör tre-fyra anfall innan Bezak tar ner sin Zlin i det lägre molnskiktet. Mycket vanskligt, det kan ju bli oönskad markkontakt.  

Efter 20 minuters flygning i moln, tittande efter solen och ständigt rädda för förgasaris, gör Bezâk en stöt upp till 6000 fot. Inga problem längre då bränsleåtgången lättat upp flygplanet och på den mer behagligare höjden fortsätter man i ytterligare en timme då man är säker på att man kommit in över Västtyskland. OK-MUA landar därefter i Nürnberg (EDDN), och när Bezâk kuperar sin Zlin så är det cirka fem liter bränsle kvar att uttyttja. 


Familjen Bezâk bodde i Västtyskland under de första åren i väst och flygplanet, Zlin 226T Trener 6 OK-MUA (c/n 370), blev D-EMUD. Man flyttade därefter 1977 till England och Zlinen blev då passande G-BEZA. Om jag förstått det rätt så bor Ladislav Bezâk numera i Kanada. Man undrar var hans Zlin tagit vägen?



Döm om min förvåning när farsan Bengt berättade att han sett Ladislav Bezâk göra uppvisning. Detta var på Strömstad/Näsinge 1974. Bezâk var även där året innan - känner vi till fler Sverigebesök?

Lite märkligt är det att till Näsinge den där dagen 1974 flög Bengan och Leif Nätterdahl i en Piper Cherokee 140, inte vilken som helst utan SE-FFN - just det flygplan som användes att plocka ut ett par andra tjecker från andra sidan järnridån. Det är en annan historia, men jag föreslår att den som är intresserad läser om En tjeck Cherokee.



Uppdaterat -

Kan inte undanhålla mina läsare följande som är saxat ur ett email från Lia som kom för en stund sedan:

Tog en snabbmiddag hos the "Double Arch" i Barkarby och kollade samtidigt bloggen i min telefon. Jag häpnade, för jag hade nämligen tänkt maila dig en bild av Bezaks Zlin vid något tillfälle och liksom hinta om ett möjligt bloggämne. Blinkar
 
Hursomhelst, här kommer bilden. Den är från en flygdag i Norrtälje den 18 juni 1972. Jag var då 14 år och med ett årsgammalt flygintresse hade jag lyckats övertyga pappa om vikten av att åka dit, för F 16:s Draken-grupp skulle nämligen flyga. Var mycket entusiastisk över detta, hade nämligen fått reda på deras existens genom ett stort reportage i DN från deras uppvisning på den sovjetiska Kubinka-basen tidigare samma år. Jag blev inte besviken - tyckte deras uppvisning var jättehäftig.
 
Bezak och hans flykt hade jag hört talas om, men jag har inga speciella minnen av hans uppvisning. Kunde helt enkelt inget om Aerobatic-flygning (då hellerBlinkar), men tyckte att det var lite spännande att se eftersom den gjordes av en som lyckats undkomma anfallande MiG-plan. Genom din blogg har jag nu fått veta att det var MiG-17 och inte MiG-21 som jag trott ända fram tills nu. Kan ju berott på att jag hade byggt en Airfix MiG-21 med tjeckisk märkning...



Uppdaterat 20190212 -


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2011-02-13 14:23:33

Återigen ett strålande inlägg, bra F !!



/M

Postat av: Håkan Buffal-O

Publicerad 2011-02-13 17:03:16

Man tackar och bugar för informationen!

Det var en hel del nyheter för mig i detta inlägg.

Det är ju två namn inom aerobatic-flygning som jag kopplar ihop med 70-talet och det är ju Bezâk och Neil Williams. Neil gick ju ur tiden 1977 så det verkar litet märkligt att Bezâk flyttade till England samma år. Kanske behövde en lucka fyllas?

Postat av: Daniel Takayama

Publicerad 2011-02-13 18:50:43

Tack för bra historia! :-)

Postat av: Roger

Publicerad 2011-02-13 20:23:06

detta är verkligen retro, det här inslag i tidningen pilot kommer jag väl ihåg och som sagt när det beskrivdes hur denna Aerobatic champion utmanövrerade dessa Mig-17 i en propellerkärra med sin familj ombord så var det ju någonting utöver det vanliga.

jag följer denna blogg med intresse!

Postat av: leif

Publicerad 2011-02-13 22:56:27

En betagande historia!

Flykten påminner om det kalla krigets politiska oförnuft...

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-02-13 23:47:39

MiG-17, MiG-21...eller kanske MiG-15? Så här står det på http://mysite.ncnetwork.net/res12e522/ColdWar.html



19 December 1971 - A Czechoslovak Air Force MiG-15 Fagot, piloted by Fiedler, intercepted a Zlin Z-226T Trener (OK-MUA) attempting to escape to West Germany. The Zlin's pilot, former CSA Czechoslovak Airlines pilot Ladislav Bezak, had his wife and children in the back seat of the aircraft. Fiedler was ordered to shoot the Zlin down, but he refused to do so after spotting the children in the back seat. After Fiedler fired signal flares and warning burst, Bezak performed some vigorous maneuvering and climbed into the clouds. He and his family safely landed in Nurnberg West Germany.

Postat av: CST

Publicerad 2012-01-12 11:35:39

I M TRYING TO FIN THE NAMES OR THE WRITER AND THE DRAWER OF THE COMIC STREAP ABOUT MR BEZAK.PLEASE CONTACT ME : [email protected]

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela