Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Pia SE-CDE

Publicerad 2023-01-02 23:15:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Ett rätt tacksamt objekt för ett inlägg är Piaggio P.136 L-1 SE-CDE. Ett knippe bilder har länge legat och väntat i blogginlägg som jag borde sätta lite text till. Sagt och - till slut - gjort! 

En bit över 60 stycken Piaggio P.136 tillverkades 1948-63. I L-1-versionen satt två Lycoming GO-480-B-motorer på 270 hästar var.

Från början inköptes Piaggion av DN/Expressen som reportageflygplan. De två sista bokstäverna kan med lite fantasi utläsas D för Dagens Nyheter och E för Expressen.

Flygplanet användes som reportageflygplan mellan 1956-66. Ersattes av Piaggio P.166B Portofino SE-EDN (Expressen DN). Den kunde dock inte landa på vatten.

Näste ägare av SE-CDE var Hans Thelin och hans Turist-Flyg AB (T-Flyg) i Sundsvall. Den översta och nedan bild, på Bromma, är tagen unden den tiden hos T-Flyg. 1967 överfördes ägandet åter till Dagen Nyheter AB.

Allt som oftas brukar man referera till SE-CDE (och även SE-EDN) som Pia. Det är en rätt märklig tradition som jag gissar från början uppkommit på Bromma. På liknande vis som Piaggio blev Pia blev Mitsubishi kallad Mua.

Våren 1969 såldes SE-CDE till Mero-Mac Trust AB i Stockholm. Efter en buklandning (på land) i Skellefteå sommaren 1969 repererades flygplanet och fick sitt slutgiltiga utseende. 1970-72 opererades Pian av en Carlsson med postadress i Stockholms och Södertälje-området. Av allt att döma användes SE-CDE i mäklarbranchen.
Dess karriär i luften var tyvärr slut redan i början av 70-talet. Luftvärdigheten utgick den 31 mars 1972. Ny ägare senare på året blev Bäckströms Entreprenad AB i Luleå.

1974 såldes SE-CDE till Ernst Hansén i Molde i Norge. Flygplanet monterades ner och vingar samt motorer togs till Rakkestad. Tveksamt om kroppen nådde Rakkestad. I slutet av 1976 avregistrerades SE-CDE som såld till Norge. 

1979 köptes dock Pian av en småländsk western-entreprenör som samlade på ditten och datten, även flygplan. SE-CDE sattes ihop igen, men inte i avsikt att flyga. 

Från ett tidigare inlägg

I förra numret av norska tidskriften Flyhistorie (nr. 20) skrev Kay Hagby en artikel med rubriken Piaggio P.136 - et amfibium med en kort norsk historie där även SE-CDE var med på ett hörn. Steinar har bra koll också - kolla hans site för ingående info om kärran. Men framförallt ska ni Pia-intresserade svänga in på denna sajten men massor av fina bilder från tiden då det begav sig.

Denna bild togs den 10 juni 1986: Pia SE-CDE upphängd i taket hos Big Bengt Erlandsson på High Chaparall. Tyvärr gick flygplanet åt i en storbrand i museet den 14 januari 1991. Så gjorde även bland annat tidigare ombloggade Pontus Moth SE-ADN och Fairchild Cornell.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela