Pia splashing down in insanely small lake
Somliga av bloggens läsare kanske minns DN/Expressens Piaggio P.136 SE-CDE? De flesta av bloggens läsare lär minnas Adam och hans Aero Commander 520, han bidrog med underlag till ett höjdarinlägg för några veckor sedan. Adam hörde nyligen av sig igen och med i mailet var ovanstående trevliga klipp! Enjoy! Han skrev bland annat:
Var och hälsade på John Mohr som äger två Gulls i Minnesota. Den ena är ett projekt som jag är intresserad av och som inte flugit sen sent 70-tal. Han vill ha alldeles för mycket för kärran, men planen är att vänta ut honom litegrann. Hursomhelst, efter ett par plask på lite lokala sjöar, så är det nu helt solklart: detta är min drömkärra! Riktig resemaskin och byggd som en jäkla pansarvagn. Den tillfredställer alla mina behov av tålighet och äventyrsmaskin. Måste ha en!
Adam skickade dessutom med ett gäng fina stillbilder.
Här i Svedala så kallade vi P.136 SE-CDE - och den efterföljande P.166 SE-EDN - för "Pia". Vet inte hur pass rojalistisk det ska anses...men, men, här ser vi en dålig bild på Pia SE-CDE upphängd i taket hos Big Bengt Erlandsson på High Chaparall 1986.
Tyvärr gick SE-CDE åt i storbranden den 14 januari 1991. Flygplanet användes som reportageflygplan mellan 1956-66. Dess karriär i luften var tyvärr slut redan i början av 70-talet.
I förra numret av norska tidskriften Flyhistorie (nr. 20) skrev Kay Hagby en artikel med rubriken Piaggio P.136 - et amfibium med en kort norsk historie där även SE-CDE var med på ett hörn. Steinar har bra koll också - kolla hans site för ingående info om kärran. Men framförallt ska ni Pia-intresserade svänga in på denna sajten men massor av fina bilder från tiden då det begav sig.