Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Pia splashing down in insanely small lake

Publicerad 2011-10-23 11:43:00 i Propulärkultur,



Somliga av bloggens läsare kanske minns DN/Expressens Piaggio P.136 SE-CDE? De flesta av bloggens läsare lär minnas Adam och hans Aero Commander 520, han bidrog med underlag till ett höjdarinlägg för några veckor sedan. Adam hörde nyligen av sig igen och med i mailet var ovanstående trevliga klipp! Enjoy! Han skrev bland annat:

Var och hälsade på John Mohr som äger två Gulls i Minnesota. Den ena är ett projekt som jag är intresserad av och som inte flugit sen sent 70-tal. Han vill ha alldeles för mycket för kärran, men planen är att vänta ut honom litegrann. Hursomhelst, efter ett par plask på lite lokala sjöar, så är det nu helt solklart: detta är min drömkärra! Riktig resemaskin och byggd som en jäkla pansarvagn. Den tillfredställer alla mina behov av tålighet och äventyrsmaskin. Måste ha en!
Det är ju nästan att man återigen måste utbrista "Pappa, jag vill ha en italienare!" Nästan. Jag hoppas att Adam kommer i mål med "Projekt Pia". Royal Gull var ju namnet man saluförde P.136 med i USA och ett antal kom att tillverkas av Kearney and Trecker.

Adam skickade dessutom med ett gäng fina stillbilder.



Här i Svedala så kallade vi P.136 SE-CDE - och den efterföljande P.166 SE-EDN - för "Pia". Vet inte hur pass rojalistisk det ska anses...men, men, här ser vi en dålig bild på Pia SE-CDE upphängd i taket hos Big Bengt Erlandsson på High Chaparall 1986.



Tyvärr gick SE-CDE åt i storbranden den 14 januari 1991. Flygplanet användes som reportageflygplan mellan 1956-66. Dess karriär i luften var tyvärr slut redan i början av 70-talet.

I förra numret av norska tidskriften Flyhistorie (nr. 20) skrev Kay Hagby en artikel med rubriken Piaggio P.136 - et amfibium med en kort norsk historie där även SE-CDE var med på ett hörn. Steinar har bra koll också - kolla hans site för ingående info om kärran. Men framförallt ska ni Pia-intresserade svänga in på denna sajten men massor av fina bilder från tiden då det begav sig.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Adam F

Publicerad 2011-10-23 20:52:55

Jag kan bidra med lite tekniska egenheter: tankarna sitter i flygkroppen och inte i vingarna (se bild), vilket gör att kärran är väldigt stabil och har simpelt bränslesystem. John sa också att hans propellrar har nästan ingen vattenerosion alls, mkt mindre än hans vänners Grumman Goose etc. Märkligt, man tycker ju att bakmonterade propellrar borde hamna mer i skottgluggen, men så är alltså inte fallet. Kärran har också reversibla propellrar och han kan vända på en femöring, samt backa ut från bryggor. Precis framför stjärthjulet sitter ett nedsänkbart vattenroder också, som ger utmärkt styrning i vattnet. Man kan faktiskt starta med det utfällt i vattnet om man behöver styra innan rodret har fått verkan, till skillnad från andra amfibier ocg flöttörplan där man måste dra upp rodret innan.



John har flugit planet till Skottland, Arktis och dom Karibiska öarna. Varje år kör han en lång campingresa, oftast upp till Arktis. Planet kan svälja hur mkt som helst och i "bakluckan" - utrymmet bakom vingarna - kan man lätt ligga raklång två personer. Otroligt rymligt.

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2011-11-08 15:41:09

Kan omtala att jag äger en av properarna till nämnda flygplan. Grundöversedd med grön tag. Idag är den tidsmässigt utgången. Den hänger i mitt garage. Mvh J-O

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela