Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Norsk-svenska Corneller

Publicerad 2021-06-29 17:44:15 i Allmänt, Propulärkultur,

Under andra världskriget användes ett rätt skapligt antal Fairchild PT-19 Cornell vid den norska flygskolan Little Norway i Kanada. Ofta fanns donerade pengar bakom inköpen av vissa flygplan och detta kunde synas i namnen på nosen. Till exempel fanns Sweden I, II, III och så vidare - dessa var betalda av svenskar som ville stödja den norska kampen för frihet från tysk ockupation.
Rörande Sweden II kan man läsa om dess historik här. Jag citerar:

Fløyet fra Hagerstown til Toronto 30.09.42. Gitt gavenavn: “Sweden II”. Ved Landsdelslager Øst Kjeller 20.02.46. Ved LKT Værnes i august 1946. Ved LFK Kjeller 30.06.48. Til LKT Værnes .10.48. Fotografert på Værnes 17.08.49 som 191. Til 331 skv. .07.51. Til Lagringssveiten Værnes .01.52. Utlånt til Komm.ving Gardermoen .02.52. Til Flygeskolen Værnes .08.52. Til Komm.ving Fornebu .04.53. Til Flygeskolen Værnes .01.54. Utlånt til NAK v/Trondheim flyklubb og reg. LN-BID 16.04.57. Luftdyktighetsbeviset utløp 27.11.59. Overdratt til Trondheim Flyklubb 18.06.60. Overdratt til TFK-medlemmene Iver Havdal og Arne Jansen 15.01.62. Slettet fra sivilregisteret 18.03.63.

Denna historik tror jag är rätt så typisk för en norsk Cornell. Precis som svenska flygvapnets Tiger Mothar, Focke Wulf Stieglitzar och Klemm 35:or blev de som som surplusmateriel ofta överförda alternativt sålda till flygklubbar. Man kan undra om någon Cornell hamnade i Sverige? Mig vetligen bara en...och den var aldrig då flygande.
LN-BFI utställd vid de stora flygdagarna på Rygge 1975. Fyra år senare kom flygplanet att säljas till Big Bengt Erlandsson och tas till High Chaparral i Hillerstorp, Småland. Återigen saxas uppgifter från Fly brukt av det norske Luftforsvaret - hefte nr. 8 om Fairchild Cornell:

25.11.40 Skadd under utrulling etter landing på Island Airport da flyet kolliderte med en parkert Stinson CF-BPH. Årsaken var for stor hastighet under kjøring på bakken. Flygeren var flyaspirant Ingar Knudsen. Havari ved Hamilton, Ontario 26.12.40. Etter start fra Island airport kom flyet inn i tett tåke etter å ha passert Hamilton. Det ble fløyet på kontakt og de forsøkte å snu. Tåken var imidlertid så tet at mannskapet måtte finne en nødlandingplass. Like ved Hamilton fikk de øye på et jorde og etter et par overflygninger gikk de inn for landing. Ved Landsdelslager Øst Kjeller 20.02.46. Ved Kjeller Flyfabrikk .08.46. Overført til LKV Sola som erstatning for L-AM som sto til hovedettersyn på Kjeller 04.02.48. Til 334 skv. .06.51. Til Lagringssveiten .09.51. Til Flygeskolen Eggemoen 01.52. Til lagring .03.52. Til Flygeskolen .06.52. Til Horten flyfabrikk 02.06.53. Til Flygeskolen Værnes 12.10.53. Solgt til Fjellfly - Snorre Kjetilson, Skien og reg. LN-BFI 04.09.56. Solgt til Norrønafly A/S, Oslo 26.11.68. Luftdyktighetsbeviset utløp 23.02.63. Slettet fra sivilregisteret 14.07.71. Utstilt som L-AG ved flystevnet på Rygge i 1975. Etter lagring på Rakkestad ble flyet solgt til Sverige i 1979 for utstilling. Luftforsvaret benyttet etter krigen serienummer 1091 for dette flyet.

Denna dåliga bild tog jag på High Chaparral i juni 1986. Flygplanet gick tyvärr 1991 åt i en brand, där lågorna för övrigt även tog DH.60G-III Moth SE-ADN och Piaggio P.136 SE-CDE.
https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/cornell1_60946410.jpg

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela