Nyge 1981 - Safari till Norge

Nyge-Brandholmen i Nyköping den 4 september 1981: Saabs Milton Mobärg i kostym överlämnar de tre första SAAB-MFI-15 Safari till norska flygvapnets piloter. Om jag indentifierat dem rätt så står där från vänster; Arnvid Brage Løvbukten, Olav Monsen och Odd Ravneberget.
1980 avslutade Saab ansträngningarna att sälja MFI-15 och överlät de sista 20 exemplaren, tillverkade 1977-78, att försäljas av Nyge Aero i Nyköping. Tre hann att säljas civilt innan norska flygvapnet påpassligt köpte de återstående exemplaren i januari 1981. Flygplanen monterades och utrustades av Nyge och levererades sedan i en takt om tre i månaden med början av september 1981. Även de tre civila återköptes senare för vidare befodran Norge och den militära flygskolan i Værnes. Där ersatte SAAB-MFI-15 Safari en annan känd typ, Saab 91B Safir.
Sedan fanns det överblivna delar att sätta ihop ytterligare fyra exemplar. Detta gjordes för Norges räkning 1986-87 och blev de sista MFI-15/17 som Saab tillverkade. Så här långt i alla fall. Produktion fortgår i Pakistan.
Nedan: Nyge vid leverans den 4 september 1981. Flygplanen fick norskt id-nummer 803 (15.803), 804 (15.804) och 805 (15.805). Tillverkningsnummer inom paretes. MFI-15 är fortsatt i norsk tjänst som militärt skolflygplan, eller i Nato-sammanhang ibland så kallad screener.
1980 avslutade Saab ansträngningarna att sälja MFI-15 och överlät de sista 20 exemplaren, tillverkade 1977-78, att försäljas av Nyge Aero i Nyköping. Tre hann att säljas civilt innan norska flygvapnet påpassligt köpte de återstående exemplaren i januari 1981. Flygplanen monterades och utrustades av Nyge och levererades sedan i en takt om tre i månaden med början av september 1981. Även de tre civila återköptes senare för vidare befodran Norge och den militära flygskolan i Værnes. Där ersatte SAAB-MFI-15 Safari en annan känd typ, Saab 91B Safir.
Sedan fanns det överblivna delar att sätta ihop ytterligare fyra exemplar. Detta gjordes för Norges räkning 1986-87 och blev de sista MFI-15/17 som Saab tillverkade. Så här långt i alla fall. Produktion fortgår i Pakistan.
Nedan: Nyge vid leverans den 4 september 1981. Flygplanen fick norskt id-nummer 803 (15.803), 804 (15.804) och 805 (15.805). Tillverkningsnummer inom paretes. MFI-15 är fortsatt i norsk tjänst som militärt skolflygplan, eller i Nato-sammanhang ibland så kallad screener.
