Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Nyge 1981 - Safari till Norge

Publicerad 2023-08-23 07:27:00 i Allmänt, Gone but not forgotten, MFI, Propulärkultur,

Nyge-Brandholmen i Nyköping den 4 september 1981: Saabs Milton Mobärg i kostym överlämnar de tre första SAAB-MFI-15 Safari till norska flygvapnets piloter. Om jag indentifierat dem rätt så står där från vänster; Arnvid Brage Løvbukten, Olav Monsen och Odd Ravneberget.

1980 avslutade Saab ansträngningarna att sälja MFI-15 och överlät de sista 20 exemplaren, tillverkade 1977-78, att försäljas av Nyge Aero i Nyköping. Tre hann att säljas civilt innan norska flygvapnet påpassligt köpte de återstående exemplaren i januari 1981. Flygplanen monterades och utrustades av Nyge och levererades sedan i en takt om tre i månaden med början av september 1981. Även de tre civila återköptes senare för vidare befodran Norge och den militära flygskolan i Værnes. Där ersatte SAAB-MFI-15 Safari en annan känd typ, Saab 91B Safir. 

Sedan fanns det överblivna delar att sätta ihop ytterligare fyra exemplar. Detta gjordes för Norges räkning 1986-87 och blev de sista MFI-15/17 som Saab tillverkade. Så här långt i alla fall. Produktion fortgår i Pakistan.  

Nedan: Nyge vid leverans den 4 september 1981. Flygplanen fick norskt id-nummer 803 (15.803), 804 (15.804) och 805 (15.805). Tillverkningsnummer inom paretes. MFI-15 är fortsatt i norsk tjänst som militärt skolflygplan, eller i Nato-sammanhang ibland så kallad screener.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela