MFI Mushshak

När man tänker på det, har vi i gamla Svedala koll på produktionen av MFI-15 Pakistan? Jag tror inte riktigt det. För gissningsvis cirka 20 år sedan skeppade Saab iväg det mesta av tillverkningsjiggar etc till PAC, Pakistan Aeronautical Complex.
Redan tidigare hade ett skapligt antal (120+ stycken) MFI-15/17 satts ihop i Pakistan av delar/byggsatser gjorda i Sverige. Dessa levererades till pakistanska armén och flygvapnet. Att landet redan i mitten av 70-talet tog leverans av 15 kompletta flygplan bör ju också påpekas. Den första var SE-FIH/75-501 som flögs dit i augusti 1974.

Pakistan har utvecklat egna versioner, först PAC MFI-17 Mushshak och därefter PAC MFI-395 Super Mushshak. I skarven mellan 80- och 90-talet laborerades det även med en variant av Turbo Safari (Supporter) som av pakistanierna kallades Shahbaz. Högst fyra sådana kom dock att tillverkas.

Läs mer i inlägget Shahbaz hos Teledyne Continental.
Och om Shahbaz motsvarade Safari TS så kanske man kan kanske påstå att Super Mushshak - på sätt och vis - motsvarar den amerikanska varianten av MFI-15, Schweizer SA-2-39.
Enligt bedömare har man i runda slängar ett par hundra flygplan i MFI-familjen i användning i Pakistan. Cirka 300 stycken har tillverkats totalt.

Export skulle det handla om. Jo, de derivater som PAC framställt på Malmö Flygindustris grundkonstruktion har fått spridning främst i Mellanöstern i egenskap som military trainer. Här kommer kända exempel.
Egypt Air Force – 54 stycken MFI-17 Mushshak

Islamic Republic of Iran Air Force – 25 stycken MFI-17 Mushshak

Royal Air Force of Oman – 8 stycken MFI-17 Mushshak
Royal Saudi Air Force – 20 stycken MFI-17 Mushshak och/eller 20 stycken MFI-395 Super Mushshak
Syrian Air Force – 6 stycken MFI-17 Mushshak
Även civila strökunder har kunnat köpa loss flygplan ur den pakistanska produktionen - minns inlägget MFI-17 Mushshak ZS-OKR.
Avslutningsvis visas en bild från mars 1981 på en av de tidigt levererade flygplanen till Pakistan. Notera typsnittet på siffrorna! Flygplanet är troligen PAF #78-5063 (c/n 15.063) som färdigställdes i augusti 1978.
