Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Gone but not forgotten: Nyge/Brandholmen - 1

Publicerad 2008-11-19 09:08:00 i Allmänt, Gone but not forgotten, Propulärkultur,

Skiss och information från 1966.





Några år senare asfalterades 08/26 och blev huvudbana.

Fältet stängdes 1984 då Nyge Aero - som innehade agenturen för Piper i lite över 40 år från cirka 1960 - och arméflyget flyttade över till Skavsta (före detta F 11) på andra sidan Nyköping. Året därpå flyttade man vidare till Malmen och Nyge Aero är sedan snart tio år tillbaka absorberat in i Saab Group.

Om Nyges föregångare ANA Flyg har jag skrivit tidigare - klicka här. Två av arméflygets flygplantyper från "Nyge-eran"  har ju också varit uppe på tapeten på sistone, läs inläggen ESMC 810407 och Super Cub'ar till fjälls.


Idag finns inte så mycket kvar av gamla Nyge-fältet. Nedan bild togs i våras - det är 08/26 man kan se resterna av. I mitten syns flera röda längor byggda där bana 14/32 (det så kallade "pennstrecket") tidigare låg. Till vänster om dessa längor ser man delar av Nyges gamla faciliter.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ManiYak

Publicerad 2008-11-19 11:26:31

jag landade på Nygefältet första gången 1965 på bana 14 med Olle Ringstrand som pilot i en Piper Apache. Började sedan min egen flygarbana på samma ställe 1969. Vi är många som saknar Branholmen och dess närhet till Staden. Många flygarprofiler har genom åren besökt denna flygplats.

Postat av: F

Publicerad 2008-11-19 11:32:29

LII - det kan jag förstå. Mången skröna lär har dragits på Nyges fik av alla klubbflygare, taxipiloter etc under väntan på att kärran skulle bli klar.

Postat av: Joakim

Publicerad 2009-09-12 12:10:34

Tråkigt är det att de har förstört stället ännu mer med äldreboende, förskola, båthus och basebollplan.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela