Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Sturmovik på Gotland: Om Arkadiusz Korobczyński

Publicerad 2023-04-29 16:00:00 i Allmänt, Kalla kriget, Underrättelsetjänst,

Den 21 mars 1949 buklandade en Iljusjin Il-2M3 Sturmovik tillhörande polska flygvapnet på krigsflygfältet vid Roma på Gotland. Besättningen bestod av två personer. Piloten Arkadiusz Korobczyński som ville hoppa av, ett uppsåt som dock inte delades av Zbigniew Kaczorowski, mekaniker. 

Ett par dagar senare var ovanstående bild publicerad i Svenska Dagbladet och intill den en notis där man bland annat kunde läsa följande:

Mekanikern kom däremot med ofrivilligt utan att veta vart färden gick. När planet kom in över Gotland märkte piloten att bensinen höll på att ta slut, och därför vågade han försöket att landa på Roma flygfält. Han gjorde en perfekt buklandning - landningsstället gick nämligen inte att fälla ut.

Planet var beväpnat med fem stridsladdade kulsprutor, som nedmonterades av militär. Polackerna får kvarstanna i Visby tills utlänningskommisionen fattat beslut i saken. Den polske löjtnanten förklarade att han är flykting och har för avsikt att fortsätta till USA.

Flygplanet var märkt "3" på fenan och tillhörde polska flygvapnets marinsamverkande förband, Samodzielnej Eskadry Lotnictwa Marynarki Wojennej, som var i huvudsak baserat Wicko Morskie. Korobczyński hade dock vid flygningen den 21 mars 1949 startat från Słupsk (tidigare tyska flygbasen Stolp-Reitz)Läs mer här: Polskt militärplan buklandade igår på Roma flygfält, 2 ombord - 21/3 1949. 

Mekanikern Kaczorowski valde att återvända till Polen. Piloten Korobczyński kom inte till USA utan stannade kvar i Sverige. Hans bakgrund är lindrigt sagt intressant, och den blev inte mindre så även i Sverige. Efter att ha jobbat några år på ett glasbruk gifte han sig med en svenska och blev svensk medborgare. 

Enligt polska uppgifter rekryterades han 1955 av "en organisation som arbetade för amerikansk och tysk underrättelsetjänst"  vilken skickade honom till en sex veckors utbildning i Frankfurt am Main. Efter det blev Korobczyński engagerad i informationsinhämtning i Sverige via sjömän från Polen och Sovjetunionen.

1970 och -71 gjorde han resor tillbaka till Polen. Vi den senare resan kom Korobczyński bli arresterad i Warszawa och senare dömas till 12 års fängelse för desertering. 1979 släpptes han och kunde återvända till Sverige.

Det finns mer att förkovra sig i dessa länkar. Observera att de är på polska, men man kommer ju rätt långt med google-översättning.
 
Arkadiusz Korobczyński avled den 21 februari 1990 och bodde då i Biskopsgården i Göteborg.


Blev lite förvånad över hur mycket jag skrivit om flygande polska avhopp tidigare. Här är två inlägg om händelser ungefär samtidigt:  Polsk flykting nödlandar utanför Kalmar 1951 och Polskt flygplan i Trelleborgs hamn.

Dessutom; den 16 september 1949 landade en kapad Li-2 tillhörande LOT på Skavsta och i november 1957 hamnade en MiG-15 i Veddinge i Halland.

En ny flyktvåg inträffade i början av 80-talet, se Flykt från öst: Polsk An-2 landar i Tosteberga i mars 1983

Den 8 februari 1983 landade en polsk militär helikopter av typ Mil Mi-2 på Tärnö i Blekinge med två personer ombord. Denna händelse lär för övrigt direkt ha varit det som inspirerade flykten den 21 mars.

Den 27 maj 1983 landade en An-2 på en åker på Gotland med en 30-årig pilot som ville hoppa av och den 25 juli 1984 landade ytterligare en polsk An-2 med flyktingar på Kristianstad/Everöd-flygplats.

Missa inte heller Den polska flyktgöken som hamnade i Eskilstuna.

Nedan: En annan polsk Iljusjin Il-2M3, denna bär fennummer "4".

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela