DC-3 SE-BSM
Douglas DC-3 SE-BSM fotograferad på Norrköping-Kungsängen 1986. SE-BSM var den sista kommersiellt opererade DC-3:an i Sverige. Vi är många som minns BSM än idag och här kommer en liten bildkavalkad.
Denna bild togs på Säve cirka 1980 av Esko Tikkanen. Det är med detta utseende som jag främst minns SE-BSM.
Bromma ca 1963. Bild: Gustaf Persson. SE-BSM var en av ett mindre antal av Linjeflygs DC-3:or som fick den nya målningen, som introducerades när bolaget fick sina första Convair Metropolitan.
Ulf Nylöf tog denna bild i hangar på Bromma ca 1965. Vilka av Linjeflygs DC-3:or fick den "nya" målningen förresten? SE-BBO, SE-BSM, SE-BSN och SE-CFT - fler?
Den 21 juni 1965 noterades Svensk Flygtjänst som ny ägare av SE-BSM. Bilden ovan, tagen i Jönköping, visar SE-BSM i sitt första utseende i det nya bolaget. Att DC-3:an tidigare använts av Linjeflyg syns tydligt.
Från början var det tänkt att den DC-3 som Svensk Flygtjänst skulle köpa skulle importeras från UK och registreras SE-EDI, men affären avbröts och SE-BSM anskaffades istället. Se Bilder från Bulltofta för lite mer info.
Svensk Flygtjänst använde namet Swedair internationellt. Några år tidigare kunde man se Swedair-titlar på bolagets Lockheed Lodestars. En av dessa hade använt som mätflygplan åt Luftfartsverket, med andra ord kalibrerat inflygningshjälpmedel (fyrar, ILS etc) på flygplatser. Denna syssla kom nu att överföras till DC-3:an SE-BSM.
Hemmabas blev Bromma och vi är säkert många som minns skylten "Parkering reserverad SE-BSM" vid Svensk Flygtjänsts hangar. I mitten av 70-talet fusionerades bolaget med statliga Crownair och det nya namnet blev nu Swedair "på riktigt".
Från början var det tänkt att den DC-3 som Svensk Flygtjänst skulle köpa skulle importeras från UK och registreras SE-EDI, men affären avbröts och SE-BSM anskaffades istället. Se Bilder från Bulltofta för lite mer info.
Svensk Flygtjänst använde namet Swedair internationellt. Några år tidigare kunde man se Swedair-titlar på bolagets Lockheed Lodestars. En av dessa hade använt som mätflygplan åt Luftfartsverket, med andra ord kalibrerat inflygningshjälpmedel (fyrar, ILS etc) på flygplatser. Denna syssla kom nu att överföras till DC-3:an SE-BSM.
Hemmabas blev Bromma och vi är säkert många som minns skylten "Parkering reserverad SE-BSM" vid Svensk Flygtjänsts hangar. I mitten av 70-talet fusionerades bolaget med statliga Crownair och det nya namnet blev nu Swedair "på riktigt".
Ett skapligt känt vykort: Swedairs DC-3 SE-BSM uppställd på stråk 11/29 i Jönköping när det var flygdag där i maj 1982, detta med anledning av Linjeflygs 25-årsfirande. Förutom flyguppvisning så bjöds det på scenframträdanden med Nils Börge Gårdh och Chattanooga.
I slutet av 1983 målades SE-BSM om och fick Swedairs nya färgsättning som fanns på dotterbolagen Basair och Swedair i Växjös flygplan. Denna bild togs av Anders Nilsson vid flygdagen på Tullinge den 7 september 1986. Notera Luftfartverket-titel och logga på flygplanet samt Swedair dito på fenan.
Här kastar vi oss tillbaka i tiden: På Kastrup i SAS-målning ca 1954. Från början hade flygplanet tillverkats som en C-53 till USAAF och det med id-nr 42-15558. Därefter hamnade dett hos norska flygvapnet och därefter civil hos DNL/SAS 1946-54 som LN-IAK "Knut Viking". 1954-57 använde SAS "Knut Viking" som SE-BSM.
I slutet av 1957 överfördes SE-BSM till Airtaco som just då ombildats till Linjeflyg. Ovan bild är från Jönköpings gamla flygfält ca 1958.
I slutet av 1957 överfördes SE-BSM till Airtaco som just då ombildats till Linjeflyg. Ovan bild är från Jönköpings gamla flygfält ca 1958.
Linjeflygs SE-BSM på Hultsfredslätt 1958. Bild: Sven Rosenlöf.
Avslutande bild bör vara från 1987. Finns stor risk att det blir ett uppföljande blogginlägg om denna DC-3. Har ju inte berättat vad som hände sedan...