Två stycken Lodisar på Bromma

Svensk Flygtjänst - på den tiden internationellt gärna benämt Swedish Air Service/Swedair - hade två stycken Lockheed L-18 Lodestar. Dessa hade registreringarna SE-BZE och SE-BZK. På ovanstående bild ser vi bägge, men inte vilken som är villken? Lite längre bort syns amerkanska ambassadens flygplan - se inlägget MAAG Stockholm: Douglas C-47.
Bägge Lodisarna hos Svensk Flygtjänst hade tidigare använts av Linjeflyg. SE-BZK överfördes till Svensk Flygtjänst i juli 1958. Luftvärdigheten utgick i juli 1962 utan att bli förnyad och Lodisen avfördes ur civilregistret den 28 mars 1966 som skrotad.
Nedan är en välkänd bild på SE-BZE. Det flygplanet togs över av Svensk Flygtjänst i oktober 1958, gjorde sin sista flygning mellan Bromma och Arlanda den 14 januari 1966 och skänktes till Arlandasamlingarna. Hade använts av LFV som kalibleringsflygplan och ersattes av DC-3 SE-BSM. Avförd ur civilregistret den 3 mars 1966.
