Ceylon i Linköping

Ceylon Utterborn på väg mellan Vidsel och Linköping-Saab den 16 juni 1977 med Saab J 32B Lansen nummer 32502. Denne provflygarlegend har till exempel tidigare dykt upp i Ceylon i Sundsvall, Ceylon i Schweiz och Ceylon i Västtyskland och Irland.
Det står 37-21 och 21 på fenan på provflygplanet 32502, "Viktor 49". Detta indikerar utskjutningsprov nummer 21 för raketstol för Fpl 37 Viggen. Kanske till och med närmare bestämt den raketstol som utvecklades för installation i JA 37 Jaktviggen.
Det sköts en hel del 35- och 37-stolar ur denna Lansen. Det sista provet gjordes den 12 december 1980, varefter 32502 kasserades i juni 1981 efter totalt 189 utskjutningar samt endast 399 flygtimmar. Den här verksamheten slet nog en hel del på flygplanet, vilket förklarar den låga flygtiden. Flygkroppen finns idag bevarad vid Gotlands Försvarsmuseum.
Looken på 32502 sticker ut. Man kan nog påstå att denna Lansen har en målning och märkning som är unik i svensk flyghistoria.
Nedan ser vi ett knippe bilder tagna på Saab i Linköping när Ceylon kuperat och kliver ur 32502. Det här var hans sista flygning med ett "spetsigt" flygplan och den avrundade hans 26-åriga provflygargärning hos Saab. Därefter blev det en markbaserad tjänst som samordnare i flygsäkerhetsfrågor i företaget. Bilderna kommer från Christian Utterborn - stort tack för att jag fick publicera dem.
Det står 37-21 och 21 på fenan på provflygplanet 32502, "Viktor 49". Detta indikerar utskjutningsprov nummer 21 för raketstol för Fpl 37 Viggen. Kanske till och med närmare bestämt den raketstol som utvecklades för installation i JA 37 Jaktviggen.
Det sköts en hel del 35- och 37-stolar ur denna Lansen. Det sista provet gjordes den 12 december 1980, varefter 32502 kasserades i juni 1981 efter totalt 189 utskjutningar samt endast 399 flygtimmar. Den här verksamheten slet nog en hel del på flygplanet, vilket förklarar den låga flygtiden. Flygkroppen finns idag bevarad vid Gotlands Försvarsmuseum.
Looken på 32502 sticker ut. Man kan nog påstå att denna Lansen har en målning och märkning som är unik i svensk flyghistoria.
Nedan ser vi ett knippe bilder tagna på Saab i Linköping när Ceylon kuperat och kliver ur 32502. Det här var hans sista flygning med ett "spetsigt" flygplan och den avrundade hans 26-åriga provflygargärning hos Saab. Därefter blev det en markbaserad tjänst som samordnare i flygsäkerhetsfrågor i företaget. Bilderna kommer från Christian Utterborn - stort tack för att jag fick publicera dem.
