Ceylon i Schweiz
...och det där märket! Detta inlägg har legat ett bra tag i bloggskafferiet och var (är) tänkt som en uppföljare till Ceylon i Sundsvall, som publicerades våren 2016. Leende i flygarställ - med vit skjorta och slips under - ser vi Saabs provflygare Cylon Utterborn!
Notera alltså märket i nosen på 35:an - Hochgebirgesabzeichen! Detta militära märke applicerades av schweizarna på denna Drake i Basel 1958. En slags hedersbetygelse efter Ceylons fenomenala demonstration av Saab 35.
Notera klädsen! Annat var det cirka tio år senare. Då gällde vita overaller, och "kavajtvånget" verkade vara upphävt - se The Men In White In Paris.
Så här skriver Olle Wirén i Bo Widfeldts bok Draken (s.137-138):
Nedläggningen av den inhemska flygplantypen P-16 år 1958 (se blogginlägget Lear Jet och FFA P-16 [min anm.]) gjorde att schweizarna bl a intresserade sig för Draken. Saabs provflygare Ceylon Utterborn svarade för en synnerligen spektakulär uppvisning vid Basels Internationella Airshow 6-7 september 1958. Ceylon skulle flyga med överljudsfart (!) och lyckades, trots det tunna molntäcket på 1000 m, dyka ner mot fältet och placera en ljudbang på rätt plats - nästan. Kostnaderna för att reparera växthuset blev kännbara, men räknades som marknadsföringsutgifter...
Flygningen till Schweiz, via Twente i Holland, utan extra navigeringshjälpmedel och med Drakens begränsade bränslemängd gick u a, men marginalerna var minimala.
Saab erhöll en schweizisk offertförfrågan den 25 juli 1959 och beslutet att köpa Mirage kom den 10 januari 1961.
Nedanstående bild har även funnits med i underlaget till blogginlägget om den amerikanska jaktroboten Sidewinder första år i Sverige, men den hamnade här istället. Flygplanet är prototyp 35-4, som kom i luften den 4 juli 1958.