Firefly igen - 11
Här ser vi Svensk Flygtjänsts Fairey Firefly SE-BYB parkerad i Halmstad mellan målflyguppdragen. Staden hade då - som nu - ett luftvärnsregemente (Lv 6) och därför baserades ofta målflygplan hos F 14. Bilden är tagen av Bernt Malmquist (som jag tror var fältflygare vid F 14) i mitten av 50-talet. Hans bilder har f ö förekommit i tidigare inlägg.
Från Firefly igen - 10:
Enligt 1956-års avtal mellan staten och Svensk Flygtjänst skulle den senare operera tretton stycken Fairey Firefly och sju stycken Saab B 17A. Firefly-flottan ägdes av Flygtjänst medan B 17-planen ägdes av staten genom Kungl. Flygförvaltningen men opererades av Flygtjänst. Denna verksamhet bedrevs - förutom från Norrtälje - från Bulltofta, Kallax, Karlsborg, Malmen, Midlanda och Torslanda. Totalt användes Svensk Flygtjänsts Firefly-flygplan i cirka 33 000 flygtimmar mellan 1949 och - 63. Typen ersattes av ett dussin Douglas Skyraider.
Firefly SE-BYB har varit föremål för ett blogginlägg tidigare och nedanstående bild är kommen därifrån. Läs Målgång - 3 där berättas det om haveriet på Kallax 1962. Efter det var det slutkört för SE-BYB...
Från Firefly igen - 10:
Enligt 1956-års avtal mellan staten och Svensk Flygtjänst skulle den senare operera tretton stycken Fairey Firefly och sju stycken Saab B 17A. Firefly-flottan ägdes av Flygtjänst medan B 17-planen ägdes av staten genom Kungl. Flygförvaltningen men opererades av Flygtjänst. Denna verksamhet bedrevs - förutom från Norrtälje - från Bulltofta, Kallax, Karlsborg, Malmen, Midlanda och Torslanda. Totalt användes Svensk Flygtjänsts Firefly-flygplan i cirka 33 000 flygtimmar mellan 1949 och - 63. Typen ersattes av ett dussin Douglas Skyraider.
Firefly SE-BYB har varit föremål för ett blogginlägg tidigare och nedanstående bild är kommen därifrån. Läs Målgång - 3 där berättas det om haveriet på Kallax 1962. Efter det var det slutkört för SE-BYB...