Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Steppens spakande med kamera - 6

Publicerad 2021-03-12 08:30:00 i Allmänt, Kalla kriget,


Så var det återigen dags att njuta av bilder tagna av Stefan "Steppen" Sonestedt. Från tiden då Viggen var ryggraden i svenska flygvapnet. Som vanligt är mina kommentarer snedställda.

Kolla gärna in de tidigare publicerade Steppens spakande med kamera - 1, Steppens spakande med kamera - 2, Steppens spakande med kamera - 3 och Steppens spakande med kamera - 4 samt Steppens spakande med kamera - 5. Och som sagt; det kommer mer!
Torleif Haglund flyger i JA 37 "Urban 17" (37370). Vi hade stått incidentberedskap på Kiruna. NATO övade I Nordnorge. Vid hemflygning till Kallax flög vi Kungsleden ner till Kebnekaise. Bilderna är tagna nära Kebne. Ett härligt dis över fjällen den dagen.
Bild tagen vid övning i kurvstrid. Höjd ca 4000 m. Att fotografera i kurvstrid var svårt. Det blir lätt för höga belastningar för att jag ska orka hålla upp kameran.Vi ligger och skruvar oss neråt mot Bottenviken på denna bild. Höjdbedömning är svårt över hav. Man får hela tiden hålla ett öga på höjdmätaren.

Kurvstrid då man jagar skjutläge med automatkanon är den roligaste flygningen. Då får man verkligen manövrera sin maskin. Ingen skolmässig avancerad flygning där man ska ha vissa farter vid ingång av manövrer, utan hela tiden bedöma vad man har för energi, fart och höjd, att använda. Det går att göra loopingar med Draken med 8 km ingångshöjd I underljud och Jaktviggen över 9 km. Men man kan inte dra hårt, utan får flyga mjukt så man inte bryter ner farten. Deltavingen är en nackdel när man vill kurva. Den har ett stort motstånd vid belastning.
Rote-ava över Östersjön. Rote-ava eller grupp-ava är roliga pass där man får jobba. Lätt att bli svettig.
 
Här eskorterar vi en amerikansk hög militär till Kiruna.

Det där inte vilket flygplan som helst! Boeing VC-137 SAM 26000 har varit med om en hel del världshistoria: Presidenterna Kennedy, LBJ och Nixon. Sedan 1998 är denna före detta Air Force One bevarad vid National Museum of the United States Air Force i Dayton, Ohio.

Dessa två bilder är tagna vid samma tillfälle. Man kan se att flygplanet dränerar bränsle från urluftningen under vingen. Det hände när man hade belastningar nära 0 G. Vi steg i en skruvande rörelse, då jag ville få ett läge vinkelrät mot Mikael Mitchells maskin (37412/U32) och han försökte hålla mig rakt ”ovanför” hans. Vi ligger söder om Karlsborg i Norrbotten.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2021-03-12 09:08:34

Vi tackar Steppen för alla fina och lite annorlunda bilder från en Viggenpilots vardag. Det är bara att fylla på i skafferiet. Noterar att det sitter en aluminiumren tank på den gröncamouflerade kärran i de inledande bilderna. Tror jag aldrig sett den kombinationen förut...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela