Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Steppens spakande med kamera - 5

Publicerad 2021-02-15 21:19:03 i Allmänt, Kalla kriget,


Östersjön - eller som man ofta sa från sovjetisk sida; Fredens hav - var och är något av en tummelplats vad det gäller stormakternas intresse för varandra. I det internationella luftrummet förekommer militärt flyg från flera olika nationer. I detta inlägg visas bilder tagna av Stefan "Steppen" Sonestedt när han flög incidentuppdrag med JA 37 Jaktviggen under 80- och 90-talet. Läs om Flygvapnets incidentberedskap i historiskt perspektiv till exempel här.

Efter några år runt sekelskiftet med ett relativt lugn har temperaturen i luftrummet över Östersjön åter stigit. För Sveriges del var den så kallade Ryska påsken 2013 ett ordentligt uppvaknade. Läs gärna dåvarande flygvapenchefens - nuvarande ÖB:s - text "De är alltid redo" från samma år. Något tecken på avmattning finns inga indikationer på.

Kolla in de tidigare publicerade Steppens spakande med kamera - 1, Steppens spakande med kamera - 2, Steppens spakande med kamera - 3 och Steppens spakande med kamera - 4. Dagens inlägg avslutas med några bilder på JA 37 tagna i samband med flygningar med incidentroten. Och det kommer mer!


Här kommer det antal incidentbilder; bl a fyra stycken på västerländska signalspanare som vi ofta identifierade över Östersjön. De flög ofta på färdplan och låg inne några timmar över Östersjön i samma spår timme efter timme, varför de kallades spårvagnar.
Det var USA:s Boeing RC-135, brittiska Hawker Siddeley Nimrod eller franska DC-8 Sargue (som vi ser på den inledande bilden överst).

Västtyska Breguet Atlantic var också ofta inne och spanade, men på lägre höjder än de andra.

Sovjets signalspanare var bl a Iljushin Il-18 med NATO rapporteringsnamn Coot.

Tror att Il-18 i SIGINT- och ELINT- samt ubåtsjaktsversion etc har fått egna typnummer; Il-20/Il-20M och Il-38. Även om Steppens bilder är över 30 år gamla så gör dessa flygplan fortfarande tjänst - läs gärna denna mycket intressanta artikel från 2018.
Il-18 användes också som testbänk. Den långa nosen på denna Il-18 lär ha varit en testinstallation av radarn till Tupolev Tu-160 Blackjack.

Johan Sjöstrand - på senare år känd som Saab B 17-pilot - och jag identifierade en Sukhoi Su-24 Fencer över södra Östersjön. Det var andra gången jag stötte på Su-24, varför jag höll mig på lite avstånd och lät Johan gå nära och fota.

En Beriev Be-12 Mail som flög på 100-200 m höjd. Inte någon hög fart, så jag gled sakta förbi i bekväm fart: 400 – 500 km/tim.
 
Incidentberedskap kunde både vara roligt och långtråkigt. Allt beroende på om det dök upp några främmande flygplan och vilken typ eller sitta på marken och vänta.

En del pass var dock spännande, som att jaga sovjetiskt jaktflyg i överljud i månsken över Östersjön. En höstkväll runt tiden för murens fall i Östtyskland fick vi startorder mot jakt som misstänktes vara Sukhoi Su-27. Höjden var ca 10 000 meter. Jag såg k-strimman efter flygplanet som gjorde ett ikappjagnings-anfall mot sitt mål. Efter anfall svängde jaktflygplanet söderut. Han hade släckt ner och hade underljud då jag och min rotekompis passerade honom då vi passerade med Mach 1,2. Det var en MiG-23 som vi jagat ikapp. Han syntes tydligt i månskenet och jag kunde se att flygplanet hade vita AA-7 robotar hängda.

Sovjetiska bombare var alltid intressant att få titta på. Tupolev Tu-16 Badger var vanlig. Just den här Badgern bär ett par luftmål för flottan. Luftmålen glidflyger efter att de släppts. De går ner på låg höjd där höjden bibehålls medan örlogsfartygen skjuter på målen.

Ibland kom bombarna från Sovjetunionen i kolonn. Man gick in på första svängde runt och anslöt på nästa ca 10 km bakom. Så betade man av kolonnen med bombare. Det kunde vara både Tupolev Tu-26M Backfire och de äldre bombarna - som t ex Tu-16 Badger - i kolonnen.

Västtyska Tornado var vi ofta uppe och identifierade. De brukade flyga ut norr om Östtyskland och gå in i Östersjön. Ofta flög de på 200 meter och när vi kom närmare svängde de emot med ca 4G och sjönk till 50 m. Då fick man passa sig och kolla höjden så man inte gick för lågt.

 
Ett par bilder på JA 37 nummer 37320 "Martin 60" fotograferad vid ett pass nyårsdagen 1988 eller -89, överst mot en röd horisont. Nedan: Jag tycker det är lite trolskt ljus över bilden med den lysande JA 37:an och mörka molnöversidan under.


På den avslutande bilden flygs "Urban 18" av Thomas Engström. Vi stod på Gotland den gången med incidentberedskapsroten. U18, JA 37 nummer 37371, fotad över Östersjön och man kan se vita gäss på sjögången. Ibland var det fina förutsättningar för g-strimmor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela