Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Steppens spakande med kamera - 4

Publicerad 2021-02-01 09:20:00 i Allmänt, Kalla kriget,

Mer galet fräna bilder tagna av Stefan Sonestedt, Steppen kallad. Här kommer en serie med bilder från övningar på uppåtriktad split med en grupp JA 37 - det var ju utovat tidigare! Steppen sitter i flygplan nummer fyra...
37364 "Urban 11", 37365 "Urban 12"  och 37369 "Urban 16" - som vanligt är mina kommentarer snedställda. Steppen skriver:

Här kommer det bilder på en vertikal split som jag ville ha. Har för mig att det är 1994. Vi fick snacka ihop oss hur vi skulle flyga för att få till dessa bilder. Jan Björkenstam ledde gruppen.

Vi gjorde nog tre försök innan jag fick till bilderna med horisonten i bakgrunden. Svårigheten var ju att hitta rätt i höjd för att inte ligga för lågt, högt eller för långt ifrån. En bild är från när vi börjar upptagningen till lodläget och sedan split där de hänger på snabbt med roll för att inte få stora avstånd mellan flygplanen. Man får tänka på var solen är, så jag fick medljus vid fotandet.
Kolla in Steppens spakande med kamera - 1, Steppens spakande med kamera - 2 och Steppens spakande med kamera - 3 . Den sista bilden har även publicerats i inlägg nummer tre.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2021-02-01 16:09:41

Fantastiska bilder som vanligt! Bilderna på gruppen får mig att fundera: har det någonsin gjorts flyguppvisningar med Viggen i grupp? J 29, J 32, J 34, J 35 har alla grupparbetat...men JA 37?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela