Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Testade inför valet av nytt skolflygplan typ I 1949 - 1

Publicerad 2021-03-17 12:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Den första prototypen till Fokker S-11 Instructor, PH-NBE (c/n 6187), hade gjort sin premiärflygning på Schipol den 18 december 1947 och nummer två, PH-NBF (c/n 6188), den 12 mars 1948. Flygplanen användes under 1948 för flygutprovning, med en hel del resultat vad det gäller förändringar i aerodynamiken. Snart kom de även användas flitigt för demonstrationer för tilltänkta kunder.

Inför upphandlingen av det som skulle bli nytt skolflygplan typ I och Sk 50 i Flygvapnet, testades 1949 flera olika flygplan vid Ljungbyhed. Skolflygplan typ I var termen man använde inom Flygvapnet för den första flygplantyp som nya flygelever fick bekanta sig med. Det var i den som man helt enkelt lärde sig flyga och gallringen av elever i första hand skedde (T ex Sk 25, Sk 50 och SK 61.). Typ II var övergångsflygplan mellan lätta skolflygplan och krigsflygplan (T ex Sk 14, Sk 16 och senare även J 28C samt SK 60.).

Fokker skickade upp prototyp nummer två till Ljungbyhed för att demonstreras och provflygas av lärarare vid Kungl. Krigsflygskolan, F 5. Tidigare (november 1948 till cirka maj 1949) hade flygplanet varit militärmärkt som KLu nr E-1, men blev inför resan till Sverige korrekt målad som PH-NBF.

Att notera är att motorn i Fokker S-11 är en Lycoming O-435-A. Det vill säga samma som sitter i Saab 91B och -C - flygplantypen som senare blev vald till Sk 50.

Tyvärr kom testerna på Ljungbyhed att sluta illa. PH-NBF kom att haverera vid Vedby utanför Klippan den 16 juni 1949. Haveriorsak: Vingbrott i samband med urgång ur looping. Läs mer här. TT skrev samma dag bland annat följande angående olyckan:

Två unga flyglärare vid krigsflygskolan på Ljungbyhed omkom på torsdagen under provflygning, då planet störtade i terrängen vid Vedby strax utanför Klippan. De omkomna är furirerna Per Gustaf Lundberg, född 1924, och Per Olof Erik Bjerkfeldt född 1927.

Haveriet inträffade under provflygning med ett holländskt skolflygplan typ Fokker S-11. Planet, som tillhör N. W. Nederlandsche Vliegteugenfabrick Fokker, Amsterdam, hade sedan några dagar ställts till flygvapnets förfogande för att utröna dess lämplighet för svenska flygvapnet. Lundberg och Bjerkfeldt skulle utföra vissa under utbildning förekommande manövrer enligt ett fastställt program. Efter vad som hittills framkommit synes flygplanet efter en looping ha utfört några branta svängar, varvid ena vingen sannolikt brutits av. Planet har därefter gått i marken utan att de ombordvarande hunnit rädda sig med fallskärm.

Planet befann sig enligt ögonvittnens utsago på omkring 500 meters höjd, då olyckan inträffade Sedan vingen knäckts veks den uppåt och lade sig över planet, varigenom den blockerade den skjutbara huven över sittbrunnarna. Den ene flygaren lyckades trots detta ta sig ut och försökte hoppa, när planet befann sig omkring 75 meter från marken, men fallskärmen hann inte utveckla ut sig.

Här kan vi se en film om Fokker S-11 som släpptes i februari 1949. Det berörda flygplanet är med och har nederländsk militär märkning E-1: De Fokker S.11, by Polygoon Hollands Nieuws (producent) / Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder). Runt 400 stycken Fokker S-11 kom att tillverkas - många på licens - under det tidiga 50-talet och typen kom att användas militärt av Nederländerna, Brasilien, Israel och Italien. På 70-talet hamnade ett antal även i Bolivia och Paraguay.

Den första prototypen PH-NBE kom efter haveriet med PH-NBF att skrotas. Kanske säger en del?

Avser så småningom ta upp något om ett par andra flygplantyper som testades hos F 5 runt 1949. Så håll koll efter rubriken Testade inför valet av nytt skolflygplan Typ I 1949 - 2.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2021-03-17 17:21:35

Intressant att man så pass sent funderade på ett skolflygplan med sporrhjul. Saab Safir hade ju redan flugit och noshjul var ju inte direkt någon nyhet i Flygvapnet, snarare tvärt om med både J 21 och J 28 aktiva och med J 29 på ritbordet.

Postat av: Magnus

Publicerad 2021-03-18 10:19:21

De där knäledsställen är INTE snygga! Direktdiskvalificerande när man shoppar flygplan skulle jag säga...

Hälsningar

Magnus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela