Testade inför valet av nytt skolflygplan Typ I 1949-50 - 2

Runt månadskiftet maj-juni 1950 hade engelska de Havilland ställt en DHC-1 Chipmunk till förfogande för demo och utvärdering. Flygplanet i fråga var G-ALWB (c/n C1-0100) och hade införts på det engelska registret den 28 december 1949. En 50-timmars tillsyn blev klar den 26 maj 1950 och G-ALWB bör ha anlänt Ljungbyhed ett par dagar senare. Låneperioden var gissningsvis den 1 juni till den 22 juni.

DHC-1 Chipmunk G-ALWB fotograferad på White Waltham i mitten av maj 1950. Flygplanet finns fortfarande kvar och verkar vara i flygande skick.
En annan typ som var föremål för tester var den då sprillans nya Beechcraft Model 45 Mentor. Prototypen N8591A skickades våren/försommaren 1949 över till Västeuropa för en demonstrationsturné och jag misstänker att flygplanet då även besökte F 5 och Ljungbyhed. Frågan är om det i så fall finns bilder på detta?
Som de flesta vet blev ersättaren till Sk 25 Bücker Bestmann en svensk konstruktion; Saab 91B Safir, som fick den militära betckningen Sk 50. Dock sägs det att flyglärarna vid F 5 egentligen hade ett annat förstahandsval: Mentor. Trots att man satt i tandem. Detta sagt apropå att det skulle redan då varit en "svensk utbildningsfilosofi", det där med side-by-side...
Den här bilden på Mentor N8591A är tagen vid Cleveland Air Races i september 1949. Pilot är Beverly "Bevo" Howard.
En annan typ som var föremål för tester var den då sprillans nya Beechcraft Model 45 Mentor. Prototypen N8591A skickades våren/försommaren 1949 över till Västeuropa för en demonstrationsturné och jag misstänker att flygplanet då även besökte F 5 och Ljungbyhed. Frågan är om det i så fall finns bilder på detta?
Som de flesta vet blev ersättaren till Sk 25 Bücker Bestmann en svensk konstruktion; Saab 91B Safir, som fick den militära betckningen Sk 50. Dock sägs det att flyglärarna vid F 5 egentligen hade ett annat förstahandsval: Mentor. Trots att man satt i tandem. Detta sagt apropå att det skulle redan då varit en "svensk utbildningsfilosofi", det där med side-by-side...
Den här bilden på Mentor N8591A är tagen vid Cleveland Air Races i september 1949. Pilot är Beverly "Bevo" Howard.
