Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygtaxinätverket United Aviation Service

Publicerad 2020-09-13 21:09:00 i Allmänt, Beech, Flygföretagande, Piper, Propulärkultur,

Titta på bilden - förr om åren såg man det där märket på många tvåmotorflygplan på svenska flygplatser: Två fåglar med tunna vingar som flög uppåt och åt höger. Egentligen skulle fåglarna inramas i en kugghjulscirkel. United sa man att det stod för. Vad var det för något? Långt in på 90-talet kunde man hitta flygplan som bar detta märke. Bilden ovan är från 1994.
Så, någon som minns flygtaxinätverket United Aviation Service (UAS)? Följande dokument från 1970 är en sammanställning av då tillgängliga flygplan i Sverige. Ganska imponerande...
Sammanhållande i Norden var Travelair Scandinavia AB via dotterbolaget Kungsair i Norrköping. Namnen Kungsair, Travelair och United samt Uniwings var ofta förekommande i Wellman-sfären, eller vad man ska kalla denna samling av företag som leddes av Jack Wellman? Han hade kommit till Norrköping i början av 60-talet och där etablerat agenturen för Beechcraft. En vacker dag kanske det där blogginlägget om Travelair Scandinavia blir klart..?
Det är som synes många flygplan av fabrikat Beechcraft. Man kan notera att beroende på baseringsort fick SE-EXL namnet "Spirit of Visby", SE-EXU "City of Stockholm", SE-EXW "Spirit of Norrköping", SE-EXX "City of Kalmar", SE-EXY "City of Gefle" och SE-EXZ hette "Jönköping Express".

Senare tror jag att UAS-nätverket i Sverige även blev grunden i det som kom att kallas Taxiflygföretagens Riksförbund, som bildades i slutet av 1975. Det som skedde sedan är en annan, och i mitt tycke rätt sorlig historia, som idag heter Svenskt Flyg (En sammanslutning som inte är vad den heter.).

UAS kunde ställa upp även utanför Sveriges gränser...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela