Kungsair 1986
Nu blir det mer Beech 99 - men oj, vilket tidsdokument! Det är från en period i Flyg-Sverige som jag minns och som har rätt mycket präglat mig. Vintrarna i mitten av 80-talet var snörika och bistra, men Kungsair i Norrköping AB jobbade som synes på! Titta på dessa vardagsbilder...
Det finns en del intriörbilder från flygning med en Piper PA-31; gissar att det kan handla om SE-IAA? Kanske SE-GNI? Det mesta är dock filmat på ett kallt och vintrigt Skavsta där Beechcraft 99 SE-IOG är i centrum. Här samma maskin utställd på en flygdag på Norrköping-Kungsängen 1988.

Här har vi en annons och tidtabell för Kungsair i Norrköping AB:s flyglinjer i mitten av 80-talet.

Kungsair hade från början bildats av Jack Wellman redan 1965, som en avknoppning från Beechförsäljaren Travelair Scandinavia.
Från ett tidigare inlägg:
Travelair Scandinavia kom dock under början av 1971 på obestånd. Detta berodde på att Lufthansa köpte moderföretaget Travelair Bremen och begärde därefter bägge företagen i konkurs, inkluderat avknoppningen Kungsair. Den senare rekonstruerades ganska omgående och blev Kungsängen Flyg AB och bytte 1973 namn till Nya Kungsair i Norrköping AB.
Säg Kungsair och man kommer att tänka på Nenne, Hasse Backner, Lennart Olsson, Elving...ja, det finns många fler. Minns du?

Piper Cheyenne SE-GLA fotograferad vid Kungsair-hangaren i Norrköping i augusti 1990. Samma år gick företaget omkull, men s a s återuppstod som Starcross AB.

Med sina PA-31:or med blå-gul stripe fick Kungsair en liten särställning under 70-talet. Hovet bokade gärna...
Namnet lever kvar i Kungsair Training som huserar i samma hangar på Norrköping-Kungsägen.
Det finns ett inlägg om Travelair Scandinavia liggande sedan några år tillbaka i bloggskafferiet, kanske blir det en vacker dag färdigställt och publicerat? Jodå, kolla Wellmann och hans Travelair Scandinavia.
Även somrarna var heta på Skavsta - här väntar Kungsairs Piper Cheiftain SE-IAA på passagerare. Bilden är tagen av Hans Spritt.
