Swedish Mustang Foundation

Alltså, allvarligt. Vad är det som säger att vi i detta land inte skulle kunna samla in 20-25 miljoner för att köpa hem en luftvärdig Mustang? Inget. Men jag vill helst se ett lite specifikt urvalskriterum: Det ska vara en av de första 50 exemplaren som levererades till Flygvapnet INNAN krigsslutet 1945? Där har vi historia till å duga - sån som Svensson borde få sig till livs! Och glöm inte att berätta för Riksantikvarieämbetet.
Hur många av dessa 50 Mustanger finns kvar? Hur många flyger? Dags att göra en inventering. Gissar att det är mellan fem och tio stycken. Mellan 1952-54 såldes Flygvapnets kvarvarande Mustanger till Israel (25 stycken), Nicaragua (25 stycken) och Dominikanska republiken (42 stycken). Totalt sattes 161 stycken i tjänst i Sverige.
Hur många av dessa 50 Mustanger finns kvar? Hur många flyger? Dags att göra en inventering. Gissar att det är mellan fem och tio stycken. Mellan 1952-54 såldes Flygvapnets kvarvarande Mustanger till Israel (25 stycken), Nicaragua (25 stycken) och Dominikanska republiken (42 stycken). Totalt sattes 161 stycken i tjänst i Sverige.
Förslag: Låt en stiftelse äga och till exempel Swedish Air Force Historic Flight operera. Eller Warbirds of Sweden? Eller kanske Flygande Veteraner? Eller annan lämplig organisation...
Kör!

Inför den sista Mustang-flygningen i Flygvapnet; 26043 ska startas upp på Kallax den 24 november 1954.
Och när denna Musse gör uppvissningar hos våra grannländer; berätta om Operation Rädda Danmark och Operation Rädda Norge. Detta var ju anledningen till att Sverige kunde anskaffa jaktflygplan typ J 26 innan andra världskriget tog slut. Kanske kan ge en ny - och välbehövlig - infallsvinkel på svenskt agerande under kriget? Läs mer till exempel i detta inlägg.
Swedish Spitfire Foundation kan vi ta sedan. Inget är omöjligt. Norwegian Spitfire Foundation finns ju sedan länge. 😉
Som sagt: Kör!
