Beechcraft 99 Airliner SE-IRE
Hoppare ur Smålands fallskärmsklubb tränar exit ur Holmströmflygs Beechcraft 99 Airliner SE-IRE när det var flygdag på Värnamo-Ya i början av juni 1986. Man anar att det var en rätt regnig tillställning...
Flygplanet, tillverkat 1969, hade anskaffats av Holmströmflyg i slutet av 1984. Det hade tillverkats 1968-69 och först använts av Shawnee Airlines som N857SA. 1972 flyttade 99:an till Frankrike och opererades i tur och ordning av bolagen Societe Air Paris, Societe Air Anjou Transports, D'economie Mixte de Materiel Aerien, Air Limousin Travail Aérien (ALTA) och Transport Aerien Transregional (TAT) som F-BIEM.
Holmströmflyg kom att använda flygplanet i nästan fem år. Bland annat kostade man på en resa tur och retur Kanada i början av 1987 för att byta vingbalk. Senare samma år kom bolaget anskaffa ytterligare ett flygplan av samma typ, SE-IZO.
I mars 1989 avregistrerades SE-IRE efter försäljning till Kanada, där flygplanet kom att först bli C-FEJL hos Air Laurentian. Ganska omgående förpassad vidare till Air Shefferville och 1999 till First Air. 2003 omregistrerad till C-FATS av dåvarande ägaren Air Tindi.
2009 såldes den då 40 år gamla Beech 99:an till USA, men har inte dykt upp i det amerikanska registret. Man kan gissa att flygplanet har skrotats, eller kanske möjligen hamnat i Sydamerika? Någon som vet mer?
Nedan bild är från en annan småländsk flygdag ett par år senare som inte var ett dugg regnig. Här är det full rulle på rundflyget vid flygdagen i Hultsfred den 14 augusti 1988 - man köar för att få åka med i Holmströmflygs Beechcraft 99 SE-IRE.
Flygplanet, tillverkat 1969, hade anskaffats av Holmströmflyg i slutet av 1984. Det hade tillverkats 1968-69 och först använts av Shawnee Airlines som N857SA. 1972 flyttade 99:an till Frankrike och opererades i tur och ordning av bolagen Societe Air Paris, Societe Air Anjou Transports, D'economie Mixte de Materiel Aerien, Air Limousin Travail Aérien (ALTA) och Transport Aerien Transregional (TAT) som F-BIEM.
Holmströmflyg kom att använda flygplanet i nästan fem år. Bland annat kostade man på en resa tur och retur Kanada i början av 1987 för att byta vingbalk. Senare samma år kom bolaget anskaffa ytterligare ett flygplan av samma typ, SE-IZO.
I mars 1989 avregistrerades SE-IRE efter försäljning till Kanada, där flygplanet kom att först bli C-FEJL hos Air Laurentian. Ganska omgående förpassad vidare till Air Shefferville och 1999 till First Air. 2003 omregistrerad till C-FATS av dåvarande ägaren Air Tindi.
2009 såldes den då 40 år gamla Beech 99:an till USA, men har inte dykt upp i det amerikanska registret. Man kan gissa att flygplanet har skrotats, eller kanske möjligen hamnat i Sydamerika? Någon som vet mer?
Nedan bild är från en annan småländsk flygdag ett par år senare som inte var ett dugg regnig. Här är det full rulle på rundflyget vid flygdagen i Hultsfred den 14 augusti 1988 - man köar för att få åka med i Holmströmflygs Beechcraft 99 SE-IRE.