Lite om Tp 81
Den enda Tp 81 som funnits i Flygvapnet, här med koden 31 på fenan. Ni känner säkert igen typen? Det är en Grumman G-21A Goose. Flygplanet inköptes 1951, som en temporär ersättare till "Bodenambulansen" Tp 4 som skulle lånas ut till en expedition till Antarktis - se inlägget Svenska flygplan ombord på Norsel - och fick FV-nr 81001.
Det kom att under hela tiden i Flygvapnet tillhöra F 21 och gjorde tjänst som ambulansflygplan under 50-talet. Med tiden kom denna verksamhet mer och mer föras över till civila aktörer och Tp 81 kom att användas till lite av varje, till exempel för C F21:s egna fisketurer. För det var väl under en sådan (?) som 81001 kom att haverera i starten från ett snöbelagt stråk vid Hemavan den 5 april 1962. Enligt legenden sa en av kadetterna som fanns ombord vid pådraget "Nu startar Chefen"...och några sekunder senare "Nu störtar Chefen". Nej, inte riktig sant. Det lär varit en fanjunkare som flög, men i stolen bredvid satt dagen "till ära" C F20. Vraket kom att ligga kvar på platsen under många år.
Men den egentliga anledningen till detta blogginlägg är dessa två bilder tagna i Norge, för det var därifrån 81001 inköptes...
Denna bild kommer via Harald Sem och visar Goosen med amerikansk civil registrering NC9293H samt på nosen namnet "Leiv Eiriksson II". Från början hade den tillverkats 1942 och gick via Lend Lease till engelska Royal Navy som BW787. Efter kriget återlämnades maskinen och blev alltså civil i USA.
Den 15 november 1947 infördes Goosen på norskt register som LN-SAB med Thor Solberg Flyveselskap i Bergen som ägare. Året därpå noteras Trygve Lunde som ägare och våren 1950 Lars Solberg. Nedan bild kommer från Norskt Luftfartsmuseum.
Den 15 november 1947 infördes Goosen på norskt register som LN-SAB med Thor Solberg Flyveselskap i Bergen som ägare. Året därpå noteras Trygve Lunde som ägare och våren 1950 Lars Solberg. Nedan bild kommer från Norskt Luftfartsmuseum.