Martin Rudolf 80 år

Igår kom dessa bilder på de Havilland Tiger Moth SE-AMR från Henrik Lundh. Han skrev också följande:
Hälsning från en pigg 80-åring som luftat sig över Västerås i 35 minuter. Även denna gång blev det godkänt i protokollet.
Just det! Flygplanet godkändes efter levererans den 21 juni 1935. Från det tidigare inlägget Tre Tiger Moth:
FV-nr 517 (tillverkningsnummer 49) kom vid F 5 få koden 5517 som snart ändrades till F 5-21 och 1940 till F 5-72. Samma år överfördes 517 till marinflygflottiljen F 2 i Hägernäs och fick där koden F 2-47. 1948 kasserades maskinen på grund av dåligt skick med 1561 timmar loggade. I början av 70-talet hittades Tiger Mothen av Mats Roth som påbörjade en restaurering. Denna var klar 1985 och gamla FV-nr 517 blev civil som SE-AMR. Se även blogginlägget Almen och Martin Rudolf och denna artikel i Dagens Nyheter.
Som kanske många av er vet gick Mats hastigt bort förra året. Hans gärning inom veteranflyget - och främst vad det gäller Mothar - var banbrytande samt mycket viktigt för veteranflygkulturen i Sverige. Kanske kan man påstå att restaureringen av idag snart 80-åriga Tiger Moth SE-AMR var embryot till det som senare blev Västerås Flygmuseum?
Flygningen igår - den 21 juni - var också den första gjord av Henrik i egenskap som ny ägare av Tiger Mothen. Snart är det väl förresten även jubileum för den första flygningen efter restaureringen? När? Flygutprovningstillstånd utfärdades i början av september 1985...
